Hei. Jeg er en gutt i alder av 17 og skal holde en presentasjon om narkotikastoffene Amfetamin og Meth-Amfetamin, med hovedvekt på Amfetamin. Jeg har funnet mye informasjon om substansene innenfor ulike områder, men finner ikke så mye fakta om hvordan disse to stoffene påvirker immunforsvaret ved kortvarig bruk. Er dette noe som kan bli besvart, hvor besvarelsen inneholder begge substansene?

Mann, 17 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Rusmiddelmisbruk generelt kan i lengden øke risikoen for svekkelse av immunforsvaret. I hvilken grad dette er en direkte følge av selve stoffets virkinger på kroppen er noe uklart. Mange som misbruker slike stoffer over tid har en livsstil som gjør dem mer mottakelige for sykdommer og som svekker immunforsvaret. Lever man på en usunn måte, kan livsstil redusere immunforsvaret. Om man ruser seg mye, vil nok selve livsstilen påvirke immunforsvaret mer enn hva selve rusmiddelet gjør. Det er lite som tyder på at at kortvarig bruk av amfetamin og metamfetain påvirker immunforvaret.