Quetiapin sandoz

heihei! Et kjapt enkelt spørsmål. Har en resept på quetiapin sandaz 25 mg. Jeg har fått beskjed om å ta ca 3 tabletter med dette for å sove. Det funker ikke. Jeg tok 7 her en dag, det funket etter 3 timer men jeg ble så svimmel, vanskeligheter å puste osv. Jeg drar på treningsamling utenlands natt til mandag. Så jeg vil altså sove idag. Så jeg er utvilt til dagen. Tenker å ta 300 mg, 12 tabletter for å se om jeg får sove. Vil ikke få hangover følelse og tretthet på formiddagen dagen etterpå, så det jeg lurer på om det er farlig? Er det noen som tar 300 mg fast? Jeg vil så gjerne sove uten å må få bruke andre rusmidler dagen før treningsamlingen

Kvinne, 16 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Vi gjør oppmerksom på at dette ikke er en akuttjeneste; det kan ta opptil en uke å få svar via vår spørsmål og svar-tjeneste. Ved behov for øyeblikkelig tilbakemelding fra våre veiledere, ta kontakt på telefon eller chat i åpningstiden. Ved behov for akutt medisinsk bistand, ta kontakt med AMK 113, Legevakt 116 117 eller Giftinformasjonen 22 59 13 00.
Kort sagt: å ta 12 tabletter (tilsammen 300 mg) er for mye. Enkelte pasientgrupper står riktignok på 300 mg (eller mer) per døgn, men dette er etter gradvis tilvenning og konkret avtale med lege. Dette vil i de fleste tilfeller være fordelt over flere mindre inntak i løpet av døgnet, fremfor å ta alt på én gang. Du sier at du opplevde pustebesvær og svimmelhet etter å ha tatt 7 tabletter, noe som gir veldig god grunn til ikke å ta nesten det dobbelte. Quetiapin er dessuten ikke egentlig en sovemedisin; det er et antipsykotikum som kun vil ha indirekte virkning på søvn ved å roe ned tankekjør. Derfor skal du ikke overstige dosen som legen har utskrevet; dette kan gi uforutsigbare resultater, og en eventuell doseøkning (evt. medisinendring) skal kun skje i samråd med legen.