Problemer med kokain

Jeg er en mann på 36 år som er bekymret for eget kokainbruk. Jeg har en jobb som medfører mye stress – kombinert med at jeg så lenge jeg kan huske har slitt med perioder med sterk nedstemthet (om ikke depresjon, så veldig tett innpå), så har det blitt en del rusbruk (alkohol, kokain og amfetamin).
Jeg vurderer å ta opp dette med fastlege men er bekymret for at arbeidsgiver skal bli varslet. Jeg har kontojobb, så det er ikke fare for noe skade på jobb, og jeg skjøtter arbeidet mitt bra, så rusbruket går heller ikke utover jobb.
Kan lege varsle arbeidsgiver så lenge ikke rusmisbruket mitt får konsekvenser for jobben jeg gjør?

Mann, 36 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det beste du kan gjøre er å ta kontakt med noen å undersøke hvilke muligheter som foreligger. Slik du gjør nå.
For å ta ditt konkrete spørsmål først: Dersom du har en vanlig kontorjobb (dvs. ikke jobber i spesiell bransjer som, offshore, politi e.l.) så vil din lege ikke melde fra om ditt rusbruk til din arbeidsgiver. Det er som ved en sykemelding, arbeidsgiver får ikke informasjon om diagnose. Arbeidsgiver har heller ikke innsyn i din legejournal.
Andre ting du bør være klar over;
Legen din har ikke bare mulighet, men plikt, til under visse forutsetninger å inndra ditt førerkort og melde fra til fylkesmannen. Forutsetningen er at legen din anser ditt rusbruk som så omfattende at det kan gå utover trafikksikkerheten. Forbruket av illegale stoffer trenger nødvendigvis ikke være veldig stort før legen melder. Det er ikke et spørsmål om hvorvidt du kjører påvirket, men om helsekravene til førerkort. Les mer om Helsekrav til førerkort her. Et annet poeng er barnevern. Har du barn og legen vurderer at din rusbruk går utover din omsorgsevne, kan legen melde fra, og da vil du eventuelt få oppfølging (her er det større fleksibilitet enn hva som gjelder for førerkort).
Når det er sagt vil vi også minne deg på at selv om det kan virke som strenge reaksjoner, kan det å få hjelp være det beste på lang sikt. Du skriver ikke noe om hvor stort og omfattende rusproblem du har i dag, eller omfanget av dine psykiske plager. Men, har du i dag ett forbruk av narkotiske stoffer som er problematisk for deg, og du sliter med psykiske problemer, vil behandling kunne gi deg ett bedre liv på lang sikt.