Problemer med alkohol

Hei! For å gjøre en lang historie kort, vil jeg påstå at jeg har et alkoholproblem. Det hele startet for 2-3 år siden, hvor jeg gikk på skole og begynte å drikke 1-2 cider om kveldene, slik at de ikke ble så lange. Har også slitt mye med søvnproblemer, og alkohol hjalp meg til å sove. Etterhvert eskalerte bruken, og jeg kunne drikke 7-8 cidere hver kveld. Prøvde å være smart ved å begynne å drikke i 14-tiden, og la meg da stupfull i 19-tiden, hvorav jeg da sov til 4-5 om morgenen. Til tross for denne drikkingen, kom jeg meg på skolen hver dag, og presterte bra på eksamen. Har aldri opplevd hangover, antageligvis fordi jeg ble så tolerant. På eget vis klarte jeg å trappe ned til 4-5 cidere, og startet drikkingen i 18-tiden. Og slik har det vært de siste 2 årene. Men jeg begynner å kjenne på diverse problemer. Jeg jobber med rus – og alkoholavhengige, og føler jeg dermed lever et dobbeltliv. Jobber 1-3 døgn på, og ca 7 dager av. Når jeg er på jobb ser jeg kun frem til å komme hjem og drikke, og søvnen min er mer eller mindre ikke-tilstede uten alkohol. Jeg takker nei til vennebesøk og aktiviteter, fordi jeg «må» begynne å drikke kl 18, og jeg synes det er utrolig synd at livet mitt har blitt slik. Kjenner på en økende grad av ensomhet og tristhet, er på vei inn i depresjon. Jeg er derfor usikker på om jeg skal sykemelde meg fra jobb eller ei, da jeg ikke presterer på den måten jeg burde ha gjort. Har tidligere slitt med spiseforstyrrelser, og nå vil jeg påstå at jeg sliter med både alkohol og mat. Jeg spiser ikke hele dagen for å få maksimal rus ut av alkohol, samtidig som jeg hiver i meg masse mat mens jeg drikker. Prøver å kompensere med å gå lange turer på dagtid, men vet innerst inne at det ikke er det som skal til. Det er kun 1 person som vet om alkoholbruket mitt, men vedkommende har selv et rusproblem, så er ikke så mye hjelp å få der heller.
Ble langt dette, men håper på noen råd for hva jeg bør gjøre videre.

Kvinne, 26 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det høres ut som om ditt drikkemønster har utviklet seg til å bli problematisk for deg, og det er bra at du selv erkjenner at du kanskje bør ta noen grep. Du etterlyser råd for hva du bør gjøre videre, og da kan det være greit å begynne med å sette deg et konkret mål. Ønsker du å oppnå totalt avhold, eller ønsker du kun å redusere forbruket? Hvor mye er det i så fall mulig og realistisk for deg å redusere? Dette er ting du bør tenke grundig gjennom, og da kan det være hensiktsmessig å vurdere fordeler ved avhold/reduksjon opp imot ulemper ved å fortsette slik du gjør i dag; motivasjon er en viktig faktor i prosessen. Én mulig motivasjon å vektlegge er nettopp det du sier om følelser av ensomhet, tristhet, depresjon, dobbeltliv – å eliminere disse følelsene vil nok i stor grad gi deg en følelse av økt livskvalitet. I tillegg er det jo også klare helsemessige gevinster ved avhold/reduksjon.
Så, hvordan skal du gå fram? Her må du ta valget om du skal gå fram alene, eller om du skal inkludere noen form for hjelp utenfra. Mange vegrer seg for å ta imot hjelp utenfra, men samtidig vet vi også at mange opplever det som desto mer krevende å endre et dypt innarbeidet vanemønster helt på egenhånd. Ettersom du jo allerede jobber i rushjelpeapparatet er du kanskje godt kjent med hva som finnes av tilbud, og hvordan du går fram for å komme i kontakt med disse. Det at du selv jobber i faget trenger ikke være noen hindring for at også du skal få hjelp; så sant du ber om henvisning til et annet behandlingssted enn der du selv jobber, er det ingen grunn til at din arbeidsgiver skal få vite om de problemene du har. Ved en eventuell innleggelse vil dette fremgå som en sykemelding, uten at din arbeidsgiver har krav på å vite bakgrunnen for sykemeldingen. For øvrig er det ikke sikkert at en innleggelse er aktuelt i dette tilfellet overhodet; f.eks. kan du vurdere om du skulle få innvilget poliklinisk utredning, dvs. regelmessige samtaler med en russpesialist. Dette vil altså forutsette at du får en henvisning fra din fastlege, med mindre du velger å oppsøke dette via private behandlingssteder.
Dersom du ikke ønsker å involvere profesjonelle, bør du likevel åpne opp om dine problemer for andre enn kun den ene personen som vet om din situasjon (som også selv har lignende problemer). Dette kan f.eks. være noen i familien, nære venner, eller andre du stoler på. Å gjøre dette sitter kanskje langt inne for deg, men mange opplever at det er til stor hjelp å ha noen å støtte seg på. Dessuten, ved å ha informert andre om din målsetting, vil det kanskje også føles ekstra viktig for deg å nå denne målsettingen.
Hvis du velger å forsøke å bryte opp ditt vanemønster helt på egenhånd, vil dette forutsette konkret planlegging, disiplin, motivasjon og viljestyrke. Bekjemp fristelsen til å kjøpe og å drikke alkohol, og vektlegg i så fall de gode grunnene som finnes til å gjøre dette. Den tiden du tidligere har brukt på å drikke alkohol, bør du nå forsøke å fylle med konstruktive aktiviteter istedet. Å gå tur er ypperlig; skaff deg en hobby; besøk en venninne; hva som helst som kan hjelpe deg med å flytte tankene bort fra alkoholen. Alternativt kan du også vurdere ulike selvhjelpstilbud – f.eks. er nettsiden Rushjelp.no et nyttig verktøy.
Når det gjelder dine søvnproblemer, finnes det bedre løsninger enn å ta alkoholen til hjelp. Forsøk å opprettholde en stabil døgnrytme, og snakk med legen din dersom du ikke har gjort det allerede.
Se også vår guide hjelp til å slutte med alkohol for ytterligere tips og informasjon.