Hvor ofte og hvor lenge varer effekt?

Hei 🙂
Lurer pÄ om det finnes noe dop med forlystende effekt som bare fÄr timene til Ä fly av gÄrde uten Ä tenke sÄ mye pÄ det. Eller et dop med effekt slik at man kan gi slipp pÄ alt for en liten stund.
Hvor ofte kan man ta det uten Ă„ ende opp som det man kaller «grĂžnnsak» i hodet eller miste sosial- intelligens/kompetanse, eller at det pĂ„ annen mĂ„te kan komme tilbake til deg i ettertid? Kroppen klarer vel Ă„ skille ut rusen og «helbrede» seg selv tilbake til sin opprinnelige tilstand etter X antall dager, uten at det tar skade?
PĂ„ filmer har jeg sett at man legger seg til Ă„ sove etter «et skudd» heroin f.eks, er dette deilig? Hvordan fĂžler man seg etter rusen, kan man fungere nĂ„gelunde normalt i arbeid/skole 15-16 timer etter (dagen etter)?
Mann, 19 Ă„r fra Akershus

RUStelefonen svarer:
Rustelefonen gir ikke brukerveiledning pÄ rusmidler, sÄ vi kan derfor ikke foreslÄ noe rusmiddel for deg. Men svaret er likevel ja, det finnes en del ulike rusmidler som ville fÄtt timene til Ä fly, fÄtt deg til Ä gi slipp og ha det behagelig noen timer uten at kroppen nÞdvendigvis ville fÄtt noen varige skader. Problemet er at de fleste rusmidler er vanedannende, og gjerne Þkende proposjonalt med hvor euforisk og avslappet de gjÞr deg. De fleste slike rusmidler er dessuten ulovlige og krever kriminelle handlinger for Ä skaffes. Overdoseproblematikk er ogsÄ relevant hvis du skal eksperimentere med rusmidler av denne sorten.
Om du velger Ä prÞve et nytt rusmiddel anbefaler vi at du fÞrst tenker deg om, og i sÄfall fÄr noen til Ä passe pÄ deg nÄr du gjÞr det. Du bÞr ogsÄ vÊre klar over at rusmidler kjÞpt illegalt kan ha ulik virkning pÄ folk, og du vil nok heller ikke vite nÞyaktig hvor mye du fÄr i deg. Du kan lese om ulike rusmidler pÄ vÄre faktasider.
Hvis du er sÞkende etter Ä oppnÄ rus og hverdagsflukt kan det jo ogsÄ hende at du har det litt vanskelig? I sÄfall bÞr du snakke med noen du stoler pÄ om det. Du kan ogsÄ ringe oss pÄ 08500 eller chat (11-19).
Var du fornĂžyd med svaret? Gi oss tilbakemelding her!
Send inn spÞrsmÄl
Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spÞrsmÄl ved Ä lage et kodeord du senere kan sÞke med. Du fÄr svar sÄ fort som mulig, innen en uke.
NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. UnngĂ„ Ă„ oppgi personopplysninger i ditt kodeord.
Send inn spÞrsmÄl
fant du ikke det du lette etter?
Tjenesten er stengt fredag 17. mai og hele pinsen.
Vi Ă„pner igjen tirsdag 21. mai kl 11.