Er Zoloft bra mot depresjon?

Er Zoloft en god løsning mot depresjon? Har følt meg sliten og deprimert en stund. Har fått utskrevet disse av fastlegen, men er i tvil om jeg skal ta dem pga bivirkninger. Fikk Cipralex først, men måtte slutte etter 3 dager pga sterk kvalme og diarè. Hva er erfaringene med disse tablettene?

Kvinne, 62 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Når det gjelder bruk av medisiner så spiller individuelle forhold inn. At du fikk bivirkninger av Cipralex behøver ikke å bety at du reagerer med bivirkninger ved bruk av Zoloft. Vi anbefaler deg å ta en ekstra prat med legen din og snakke med h*n om tanker du har rundt dette. Hvis du føler deg sliten og deprimert så kan det jo også være at du kan ha glede av annen type hjelp. Legen din kan også være behjelpelig med dette og henvise deg til egnet tilbud som psykolog/psykiater.