Hei! Hvordan er det i forholdt til å blande Sobril (15mg) – 2stk og Zopiclone (7.5mg) 3 stk. Sliter så med angst nå at jeg veit ikke hva jeg ska trå til med. Har tatt et par øl også.

, 29 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Man skal ikke blande alkohol med psykotropiske medisiner (stoffer som påvirker sentralnervesystemet). Dette kan gi virkninger som er mot sin hensikt og gi nedsatt krampeterskel og sedasjon. Det er for øvrig legen din som skal avgjøre om du kan bruke Sobril og Zopiclone sammen. Disse to forsterker også hverandres virkning (interaksjon).
Tre Zopiclone på 7,5 mg (altså 22,5 mg) er dessuten overbruk. Du bør snakke med legen din om rett type medisin mot angst og for søvn – om bruk og forsiktighetsregler. De er jo begge vanedannende.
Vi opplyser om at dette dessverre ikke er en akuttjeneste. Hvis du trenger svar umiddelbart på spørsmål så kan du nå oss på telefon 08588 og chat i åpningstiden.