MDMA Jomfrutur. fjern i ettertid

Fredag: var på en fest blant gode venner i helga, drakk en god del, og vi bestemte oss for å ta MDMA sammen. de andre hadde gjort dette før og jeg har lenge hatt lyst til å prøve, basert på alt jeg har hørt og lest om dette, nesten utelukkende positivt.
vel jeg fikk 150mg (jeg veier 70kg) så det skulle vel ikke være noen stor dose.?
jeg ble i begynnelsen veldig redd, det svartnet helt og jeg hallisunerte kraftig, med meget kraftige farger og lys, høre sprakende lyder osv. det gikk fort over og jeg kastet opp i 5min. deretter ble alt helt vidunderlig. bare å høre på stemmene til de i rundt meg var fantastisk.
når det begynte å avta røykte vi bittelitt marihuana. og så var det ferdig (ca 5-6t) dro hjem og følte meg «bakfull» neste dag langt utpå lørdagen var jeg våken men gikk å la meg igjen å sov til søndag. søndag var stort sett bare fyllt med tomhet har ikke spist siden fredag. mandag. prøvde og gå tur, ble helt forferdelig sliten. fortsatt er ting uvirkelig og tomt zombiefølelse. begynner å bli litt engstelig. Tirsdag: tilbake på jobb, sliten, tom, klarer ikke fokusere, gjør det jeg må og kommer meg hjem, på kvelden ca i 19tiden der.. da er jeg ok. føler meg normal, omtrent iallefall. tok 4 d-vitamin og 2 c-vitamin tenkte det er sunt nå.. tenkte samtidig «phu» det gikk da bra dette også. så smilte jeg og feiret det med en øl. etter å ha drukket ølen ble jeg svimmel, og beruset. langt mer enn normalt av en øl….. tenkte jaja, hodet er kanskje ikke helt på plass enno. neste dag, Onsdag: idag: er svimmel, og helt tilbake på søndagsformen, alt er uvirkelig og fjernt. klarer ikke å fokusere på jobben. (tok også 4 D-vitamin og 2 C vitaminer i morges.) vitaminene er utgått på dato, tenkte da må jeg ta flere?? eller kan de være en grunn til dette, eller den ene ølboksen som gjorde det? kan MDMAen som jeg tok skada psyken / hodet mitt?
kan jeg fylle på med noen andre vitaminer eller noe som kan hjelpe å gjenoppbygge det som trengs i hodet? noe som finns på apotek / helsekost?
mvh Bekymret mann.

Mann, 32 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Du spør om dosen på 150 mg MDMA er høy for en person med din vekt. Når det gjelder illegale tabletter kan det være vanskelig å vite nøyaktig hva det inneholder, og derfor kan en 150 mg tablett inneholde mye eller lite av selve virkestoffet. Dersom stoffet var ganske rent, vil 150 mg kanskje være en litt sterk dose for førstegangsbruk. Vekten din vil ha liten betydning i denne sammenhengen. Det at du reagerte så kraftig som du gjorde, og ble så dårlig som du ble, tyder på at enten; det var en høyere dose enn det du tåler, styrken var svært høy, eller du tåler MDMA dårlig. For øvrig er det ikke uvanlig at «oppturen» oppleves som ganske intens og ubehagelig, før den avløses av selve «turen», som derimot gjerne oppleves som mer behagelig – noe som også var tilfellet for din del.
Tilstanden du beskriver i dagene etter inntak er ikke uvanlig og kan forsterkes av at du også røyket hasj. Både MDMA og hasj kan føre til ubehagelige bivirkninger i ettertid. Når stoffene blandes blir virkningen ennå mer uforutsigbar, og risikoen øker for uønskede effekter.
Den nedturen som kommer etter bruk av MDMA og hasj kan vare i timer, men det er ikke uvanlig at det varer i dager. I den perioden er det ikke uvanlig å føle seg sliten og deprimert. Ofte tømmes kroppens energilagre under bruk, og en vil oppleve seg som fysisk utmattet når effekten av stoffet avtar. Alle rusmidler endrer hjernes naturlige produksjon av hormoner og andre stoffer som regulerer humør og psykisk velvære, kroppen trenger tid på å gjenopprette den normale balansen etter bruk.
MDMA (og hasj) er også et uforutsigbart stoff, og det er uklart hvilke langtidsvirkninger det kan ha. Hvis man bruker MDMA regelmessig kan det ofte medføre en periode med depresjoner, og hverdagen virker kjedelig og meningsløs. Søvnproblemer er utbredt blant regelmessige MDMA-brukere. Man kan også få ulike typer angst og paranoia – panikkangst kan inntreffe selv lenge etter at stoffet ble tatt. Humørsvingninger og hukommelsestap kan forekomme. Ved noen av disse symptomene bør lege kontaktes for hjelp. Vi er dessverre ikke kjent med hvorvidt noen spesifikke vitaminer/helsekostprodukter kan være til hjelp, men generelt vil de fleste oppleve bedring etter et visst tidsrom uten nye inntak av MDMA.
Du kan lese mer om hasj og mdma på våre faktasider om rusmidler.