Mdma og b12 mangel

Er på 2 dagen etter mdma inntak. Tok en dose. Har fra før av b12 og folat mangel.
Er energiløs, slapp og når jeg reiser meg er jeg andpusten og svimmel. Må bare sette meg ned for å ikke gå i bakken.
Er dette sammenheng med at jeg har mangel av vitaminene og at mdma har tappet meg ytterligere for disse? Tok injeksjon med b12 for under en uke siden, og tar b12 og folat tabletter hver dag. Jeg er 180 og veier 59-60 kg.
Burde man holde seg unna mdma når man har mangel av b12 og folat? Har dette innvirkning på hverandre? Kjæresten min tok like mye og er ikke så dårlig form som meg selv om hun er lavere og veier mindre…

Kvinne, 31 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det er helt klart at du blir sliten av mdma-bruk. Dine reaksjoner kan først og fremst betegnes som vanlige ettervirkninger av mdma-inntak. Hvorvidt og i hvilken grad B-vitamin og folatmangel påvirker slike ettervirkninger, er vanskelig å gi et godt svar på. Mdma-inntak pleier ofte å tappe kroppen for både mineraler, vann, og flere andre viktige stoffer og derfor føre til slapphet og energimangel. Vi ville derfor tenke at dine reaksjoner kanskje er en blanding av både generelt energitap og muligens de manglene du beskriver. Det er flere nettsider som anbefaler inntak av B12 etter bruk av mdma, men vi kan ikke stå inne for om dette er kvalitetssikret informasjon. Om du bør holde deg unna mdma av denne grunn, har vi ikke noe belegg for å svare deg på.  Her må vi nesten henvise deg til å lese vedlagte artikkel generelt om mdma-bruk og vitaminmangel/tap og vitamintilføring. https://erowid.org/chemicals/mdma/mdma_article3.shtml
Det mest avgjørende for om du skal bruke mdma eller ikke må til syvende og sist bli om du selv opplever at det er flere fordeler ved å ta det enn ulemper. Dersom omkostningene ved bruken er større en «nytten», kan det være lurt å ta konsekvensen av det.