Mdma

Hei!
I helgen tok jeg mdma for første gang. Jeg har vurdert dette lenge, og tok det med mennesker jeg er komfortabel med. De andre jeg tok det med har prøvd det flere ganger, senest forrige helg (det er ikke bra, jeg vet det), og vi tok omtrent samme dose til å begynne med. Startet med 100mg, og fylte på etter en time med 50mg. Da de andre begynte å merke noe, blant annet ble veldig kosete, snakkete og i godt humør, følte jeg fortsatt ingenting. Jeg endte med å ta mye mer enn anbefalt og planlagt dose (ca. 4-500mg), men likevel merket jeg lite. Jeg lurer på om det kan være en årsak til dette?
Jeg har lest litt rundt på internett, og funnet ut at antidepressiva kan være en mulig forklaring på nedsatt rusfølelse pågrunn av serotininivået. Jeg sluttet på antidep for godt over to år siden, så jeg klarer ikke se en sammenheng der.
Hvorfor er det slik? og kan det være en «farlig» årsak til dette, eller er det bare noen som ikke reagerer på mdma? Hvor mye må man ta før det kan gå galt (overdose?), da jeg er redd i senere tid at jeg tar altfor mye grunnet lite effekt.
Takk for svar!

Kvinne, 18 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Manglende rusvirkning kan i de fleste tilfeller forklares med at stoffet som inntas er sterkt utblandet, men ettersom vennene dine fikk rusvirkning av samme parti stoff skal vi se bort ifra dette alternativet.
Det er riktig som du sier at enkelte typer antidepressiva vil begrense rusvirkningen av MDMA (i hovedsak SSRI-medikamenter), men ettersom du ikke har brukt dette på noen år, er det vanskelig å se noen direkte sammenheng her. Derimot er det kanskje en mulig teori at du har et lavt serotoninnivå i utgangspunktet, noe som ikke er helt utenkelig dersom du har eller har hatt utfordringer tilknyttet depresjon. Dersom det stemmer at du har et lavt serotoninnivå, er dette noe som vil kunne begrense rusvirkningen av MDMA. Inntak av større doser vil neppe være til noen betydelig hjelp i så fall.
Enkelte teorier sirkulerer også i ulike brukerforum om at også andre typer legemidler kan ha innvirkning på MDMA-rus. Et gjennomgående eksempel er legemidler mot akne, men vi er ikke i posisjon til hverken å bekrefte eller avkrefte denne myten. Dersom du ikke bruker noen slike legemidler kan selvsagt dette utelukkes.
For øvrig er det generelt også slik at enkelte simpelthen har en svært høy toleranse for MDMA, eller at de er dårlig disponert til å oppleve noen særlig virkning av det, uten at man så lett kan peke på en bestemt årsak. Dette skyldes neppe noe «farlig», men det kan være farlig å innta svært høye doser MDMA som et forsøk på å kompensere for denne høye terskelen. Dette er fordi dersom man først får rusvirkning av en høy dose MDMA, vil en høy dose betraktelig heve risikoen for betydelige fysiologiske konsekvenser. Med andre ord bør du holde deg til vanlige brukerdoser av MDMA dersom du ønsker å gi det et nytt forsøk; og dersom du fremdeles ikke opplever noen rusvirkning, er simpelthen MDMA ikke et stoff for deg.
Du kan lese mer om MDMA på våre faktasider.