Lurt i hasj?

Hei.
Datteren min på 16 fortalte meg for noen dager siden at hun har prøvd hasj brownies.
Etterhvert har det kommet frem mere informasjon, og hun har også en gang tidligere vært ruset, men påstår hun da ikke bevist har tatt noe, men skylder på at noen har puttet noe i drikken hennes. Hun sier det var samme type rus som da hun spiste hasj browniesen, så jeg antar da at det den gangen også var snakk om hasj, men kan ikke skjønne hvordan man kan bli lurt i hasj? Er det mulig?

Kvinne, 41 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Det er ikke vanlig å lure noen til å innta hasj uten at de vet om det, men det er absolutt mulig å få til (som for eksempel å blande det i kake som din datter forteller om). Men, når det gjelder å ta hasj i drikken til noen er det mer komplisert å få til fordi cannabis ikke er vannløselig men fettløselig (det vil si at cannbis ikke løser seg opp i væske).
Du skriver at datteren din fortalte deg om dette. Vi tenker at det er en flott anledning for deg til å snakke med henne om rusmidler. Fortell henne gjerne at du setter stor pris på at hun har vært åpen med deg, og be henne om å fortsette med det. Erfaringsmessig vet vi at tillit er veldig viktig når det gjelder denne type problematikk.
sidene til av og til har de laget en guide til foreldre om samtaler rundt alkoholbruk. Denne kan fint brukes som en slags «mal» for samtaler om andre rusmidler også, anbefaler deg å ta en titt på den.