Har problemer med alkohol

Hei. Jeg har de siste månedene blitt altfor full når jeg har drikki! Jeg var på en fest på Årnes for noen uker siden da jeg drakk så mye at jeg ikke hadde kontroll! Jeg begynte å krangle med min egen fetter! Jeg begynte å bli helt dust! Å jeg trua alle sammen med å kjøre bil hjem! Jeg flytta bilen noen få meter i fylla! Å nå på lørdag så hadde jeg fest hjemme hos meg selv! Da ble jeg også så full at jeg ikke hadde det minste kontroll! Jeg løp rundt i huset splitter naken! Jeg hadde også klatra ut i vinduet i andre etasje å stått der helt naken! Mens, alle venna mine sto nede på bakken og sett på meg! Jeg hadde vist trua med å hoppe! Jeg lurer på om jeg skal søke om hjelp eller prøve å bli totalt avhold! Jeg tror jeg har et problem! Jeg hadde også knust ruta på min egen bil for så Ødelegge mitt eget partytelt! Hva skjer med meg!!? Alt dette husker jeg ikke! ????

Mann, 25 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Hva du bør gjøre, er jo selvsagt opp til deg. Det avhenger også av hvor omfattende problemet ditt er. Ut i fra det du skriver virker det som om du ganske ofte har en svært høy promille. Dersom dette er et mønster som vedvarer over lang tid, kommer det kanskje til å utvikle seg til et alvorlig alkoholproblem med tiden.
Når du både får «blackout», mister kontroll og gjør ting du angrer på er det først og fremst grunnet høy promille. Blackout inntreffer når du har drukket for mye, særlig dersom du drikker fort slik at promillen stiger raskt. Drikker du brennevin er risikoen for slike hendelser stor.
Vi tenker det aller viktigste for deg er å tenke gjennom følgende: dersom du gjør noe med dette nå, kan du temmelig sikkert øve deg på å drikke mer moderat. Dette kan du gjøre uten at du legger deg inn til behandling eller får hjelpe på andre måter. Men det krever at du planlegger litt mer før du skal drikke. Dersom du ikke gjør noe nå, men fortsetter med denne bruken i 5-10 år til, vil det komme til å bli mye vanskeligere for deg å endre mønster. Da vil du kanskje måtte slutte helt å drikke og det er vanskelig uten hjelp.
Her følger noen tips du kan prøve å følge. De vil gi deg en mer kontrollert promille og forhåpentligvis dermed også færre problemer.
1. Planlegg før du skal ut og drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å hold deg til det. Du sier jo at dette er vanskelig, kanskje du skal si det til noen som er der, så de kan hjelpe deg?
2. Dropp brennevin hvis du bruker det. Gå i alle fall inn for lavest mulig alkoholprosent.
3. Når du er ute og drikker kan du ta en enhet vann eller kaffe mellom hver enhet alkohol, da blir du ikke så fort full.
4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg.
5. Vær oppmerksom! Tenk gjennom og kjenn etter hva som er fordelene med å drikke mindre de gangene du ev. får til det.
6. Tenk gjennom hvilke situasjoner som gjør at du drikker for mye: er det spesielle steder? Er det sammen med spesielle folk? Er det på spesielle dager? Når du er godt humør? Når du er dårlig humør? Når du er lei deg? Når du er glad?
7. Be om hjelp fra noen du stoler på! De kan si fra til deg før det blir for ille.
Vi vil til slutt anbefale deg å laste ned vår app «Drikkevett» som du kan bruke til å planlegge kveldene dine.
Lykke til.