Går på urinprøve angående harsj

Går på urinprøve på grunn av hasj (valgfritt) å ska dit i morgen . Har netopp gjort det slutt med dama på grunn av narkotika og har vært jævlig deprimert i flere dager. Så en «venn» av meg ga meg 2 equasym (30mg). Så dum som jeg var tok jeg dem, og lurte derfor på om det ville gi noe resultat på prøven ?

Mann, 24 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Det er ikke vanlig å teste for metylfenidat (virkestoffet i Equasym) på vanlig ruspanel, men det kan være ulike rutiner hos de som tester. Metylfenidat kan spores i urinen i 1-3 dager, men skal ikke slå ut som positiv på feks. amfetamin.
Det må testes spesifikt for metylfenidat hvis det skal påvises bruk. Med mindre du altså testes spesielt for metylfenidat (feks ved mistanke om bruk) så er det lite sannsynlig at det slår ut på urinprøven. Vi gjør oppmerksom på at bruk av slike stoffer kan forsterke en allerede ustabil og vanskelig sinnstilstand.