Gå av metadon?

Hei jeg er en mann på 35år som har vært rusmisbruker siden tidlig tenårene, nå har jeg gått på metadon i litt over 1år på80 mg, har byttet fra type dne til marthindale for ca 3uker siden. Jeg sliter med hetetokter å er slapp å følelsesløs, nå har jeg etter mye tenking fram og tilbake bestemt meg for å gå av metadon, hvordan kan jeg gjøre dette på raskest mulig men samtidig uten å ta en Cold turkey.. Hva slags hjelp kan jeg få og eventuelt hvor raskt og hvilke plasser på hvilke spesifikke rusinstitusjoner har jeg mulighet for å få dekning økonomisk som en 35år gammel Oslo beboer? Mvh NN

Mann, 35 år fra Oslo
(Spørsmålet er anonymisert. Red.)
RUStelefonen svarer:
Det er mulig å gå av metadon, selv etter mange år i behandling/på en gitt dose. Det er viktig å bruke god tid. Man kan si det på den måten at «raskest mulig men samtidig uten å ta en Cold turkey» kanskje blir litt selvmotsigende. Jo raskere du går av, jo mer abstinenser blir det. Jo mer tid du bruker, desto mindre cold tyrkey-liknende blir det. Vi kan ikke gi spesifisert tid, men det er viktig med gradvis, langsom nedtrapping og innleggelse den siste tiden/når du går av. En del har hatt en lettere vei til å gå av ved å først gå over fra metadon til buprenorfin (for en kortere periode) og deretter trappe seg helt av. Til opplysning ansees ofte langstidbrukt subutex som minst like utfordrende å slutte med som metadon.
Dersom du har en kontakt, LAR-gruppe, foreskrivende lege osv., snakk med dem. Dersom du ikke kjenner til Larnett, bør du gjøre deg kjent med dem og derigjennom få tips og råd fra andre i din situasjon. Mange i NA har også selv, eller kjenner noen, som har blitt stoffrie.
Spesifikke rusinstitusjoner
Det er mange offentlige institusjoner eller private med avtale med helseforetaket som tilbyr behandling. Disse stedene er en del av det offentlige helsevesenet og således noe staten dekker. Du betaler ikke for det selv og trenger dermed ikke få det dekket. Utfordringen er å finne et sted som egner seg. Dette kan du gjerne bruke litt tid på  å utrede i forkant. Steder spesifikt for LAR-behandling har muligens mer erfaring med dette enn andre steder, du kan kontakte dem (gjerne i samarbeid med legen/LAR-kontakten din) for å høre om mulighetene og hvordan de råder deg til å legge opp nedtrappingen.
Ta gjerne kontakt med oss for en anonym samtale eller mer informasjon.