Fleinsopp i bedet mitt sammen med mine jordbærplantene

Hei. Jeg har funnet en god del sopp i bedet mitt sammen med mine jordbærplantene. Og denne soppen er mistenkelig lik fleinsopp. Hva kan jeg gjøre med det? Er det mulig å sende inn et bilde til dere? Har dere noen tips til hvordan jeg kan få fjernet dem? Jeg regner med at de kommer tilbake om jeg bare plukker dem bort…. Håper dere kan hjelpe meg! Med vennlig hilsen NN.

Kvinne, 32 år fra Nordland
(Spørsmålet er anonymisert. Red)
RUStelefonen svare:
Rustelefonen har dessverre ingen mulighet til å motta bildemateriale. Du kan ta kontakt med politimyndighetene i ditt området og høre om de kan være behjelpelige med å identifisere soppen. På nettsiden til Osloplen finner du mer informasjon om sopp i plen og metoder for å bli kvitt problemet.
Det er noe usikkert om dette faktisk skulle vise seg å være fleinsopp, da dette normalt vokser i beitemarker og områder der dyr gjødsler, i de aller fleste tilfeller senere på året. I de nordligste delene av Norge, feks. i Finnmark, er fleinsoppen mye større og mer potent enn vanlig i Sør-Norge. Der vokser den tidvis på plener, og ansees som ugress.