Falsk positivt utslag

Hei dette er noe jeg virkelig lurer jeg på :
Hvordan kan man motbevise at de positive utslagene på amfetamin i en screeningprøve er ett falskt positiv utslag pga feks daglig bruk Efexor depot?
Og får etter utvidet testing av prøvene ved hjelp av Gasskromatografi/massespektrometri som skal kunne skille venlafaksin fra PCP og amfetamin desverre ikke kunne bevises ved dette tilfellet? SÅ,
Hvordan kan du da bevise at du ikke er rusmisbruker uten å måtte stoppe på nødvendig medisin?
MVH

Kvinne, 28 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Du har rett i at Efexor kan gi falsk positiv. Falske positive forekommer ofte i rusmiddelanalyser, f.eks. hos Fürst (medisinsk laboratorium), som analyserer et stort antall prøver daglig. Spesifikke analyser brukes i alle disse tilfellene. De store medisinske laboratoriene i Norge har svært gode måleapparater for utføring av spesifikke analyser. Ved gasskromatografi og massespektrometri måles det enkelte stoff ned til molekylnivå. Falske positive blir derfor avdekket med stor presisjon og sikkerhet. De seneste årene har det skjedd en stor utvikling på slike analyser, nettopp for at feil svar ikke skal kunne skje. Dette fikk vi bekreftet på telefon med Fürst i Oslo. Feil analysesvar kan dog forekomme på mindre laboratorier hvor de ikke har det beste utstyret, f.eks. på rusinstitusjoner.
Du bør finne ut hvor analysen ble gjennomført. Om det var på et lite sted kan du eventuelt be om at prøven rekvireres til et større laboratorium der de har de beste analysemaskinene. Da vil du kunne få et sikkert svar. Hvis det er snakk om en sanksjonær reaksjon og du er helt ærlig bør alle muligheter prøves. Vi anbefaler deg å ringe selv f.eks. til Fürst i Oslo på 22 90 95 00, siden du har mer informasjon enn oss om saken. Lykke til!