Eksen min holder på med rus

Hei, eksen min på 20 år har litt problemer med rus. Han ruser seg med amfetamin og kokain. Han drakk en stund veldig mye, men så fikk jeg han ut av det. Men så slo vi opp og han begynte å drikke enda mere igjen, han røyka også hasj mens vi var sammen. Men nå har han begynt med amfetamin og kokain, jeg er veldig beskymret. Han har en pappa som har holdt på med narkotika og alkohol, og både mammaen å stepappaen hannes har vært alkoholikere og hold på med narkotika. Han har ikke hatt den beste oppveksten. Jeg er bare 17 år, og klarer ikke å se han sånn, selvom vi ikke er sammen lenger, bryr jeg meg fortsatt og vil veldig hjelpe han. Men føler jeg trenger hjelp av en voksen som kan dette godt, klarer ikke dette alene igjen. Hva skal jeg gjøre?

Kvinne, 17 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Vi forstår veldig godt at det er vanskelig for deg å observere at ekskjæresten din holder på slik han gjør. Det kan godt tenkes at han har behov for hjelp, og i så fall må du være helt inneforstått med at denne hjelpen må komme fra noen voksne/profesjonelle, og ikke fra deg. Vi sier dette av flere grunner; delvis fordi rusbehandling krever en god del fagkompetanse (som du jo ikke har), og delvis fordi dette faktisk er utenfor ditt ansvarsområde. Som pårørende har mange lett for å føle seg ansvarlige på vegne av valg som den det gjelder tar; da er det veldig viktig at du husker på at det er ekskjæresten din selv som bestemmer over sine egne handlinger. Det er viktig å huske på at du er en ekskjæreste, og at du ikke skal være eller bli hans terapeut. Hvis du ønsker å forsøke én siste samtale med ham, kan det være greit at du setter deg inn i vår guide til pårørende. Dersom han selv anerkjenner at han har behov for hjelp, kan du tipse ham om vår guide Hjelp til å slutte – her vil han finne råd tilpasset de ulike rusmidlene, tips til forberedelser, samt informasjon om hvilke hjelpetiltak som finnes og hvordan han kommer i kontakt med disse.
Dersom han derimot ikke anerkjenner selv at han har behov for hjelp, er det dessverre begrenset hvor mye mer du kan utrette. I så fall vil det være bedre om du trekker deg helt tilbake, slik at du unngår å gå rundt i ring og «stange hodet i veggen», og slite deg ut på hans vegne i en overveldende følelse av maktesløshet. Det er viktig at du tar vare på deg selv, og vi vil i den forbindelse tipse deg om NKS Veiledningssenter for pårørende, hvor du kan få ytterligere råd og støtte. Du er selvsagt også velkommen til å kontakte oss for en anonym og utdypende samtale på tlf 915 08588 eller chat (åpent hver dag 11-18).