Hårprøver for rustesting

Hei. Hvor får man gjennomført hårprøve for å finne ut om eventuelle stoffer som er tatt de siste 3 mnd? Og hva koster det? Tusen takk for svar.
Kvinne, 50 år fra

RUStelefonen svarer:
Enkelte laboratorier i Norge gjennomfører rusmiddelanalyser i hår; hovedsakelig Oslo Universitetssykehus og Avdeling for klinisk farmakologi (St. Olavs hospital). I de fleste tilfeller vil denne typen analyser forutsette en rekvisisjon fra lege eller annet helsepersonell, i tilfeller der det foreligger medisinsk eller rettslig grunnlag for hårprøver. Hvorvidt du som privatperson kan bestille en hårprøve direkte er usikkert for oss; her anbefaler vi at du kontakter en av de ovennevnte og forhører deg direkte (kontaktinformasjon finner du i lenkene). Disse vil i så fall også kunne opplyse om kostnad.
Merk at håranalyser i hovedsak er egnet for å påvise gjentatt bruk av sentralstimulerende midler, opiater/opioider og benzodiazepiner; f.eks. alkohol og cannabis er derimot mindre egnet å påvise med hårprøver. Du kan lese mer om hårprøver i denne artikkelen fra Tidsskriftet Den Norske Legeforening.