Blåvalium

Jeg lurer på om hva dere tenker at jeg medisinerer meg selv med en blåvalium? IKKE noe jeg pleier å gjøre, men jeg dro det altfor langt på et nachpiel med amfetamin og jeg har ikke fått noe søvn eller noe ro. Jeg vet dette ikke er bra, og heller ikke noe jeg ønsker å fortsette med, men det har skjedd og nå må jeg bare «overleve» dagen derpå. Men hvis det er trygt at jeg tar valium slik at jeg fikk slappe av litt og roet nervene hadde det hjulpet mye.
På forhånd takk for svar.

Kvinne, 23 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Vi gjør oppmerksom på at dette ikke er en akuttjeneste; det kan ta opptil en uke å få svar via vår spørsmål og svar-tjeneste. Ved behov for øyeblikkelig tilbakemelding fra våre veiledere, ta kontakt på telefon eller chat i åpningstiden. Ved behov for akutt medisinsk bistand, ta kontakt med AMK 113, Legevakt 116 117 eller Giftinformasjonen 22 59 13 00.
Du spør om hva vi tenker om at du selvmedisinerer deg med blåvalium, og vårt svar blir ganske generelt. Å ta en blåvalium for å roe nervene etter amfetaminbruk vil neppe gjøre noen betydelig skade fra eller til; likevel er det gode grunner til at du bør la være. For det første er blåvalium et legemiddel uten markedsføringstillatelse i Norge; dette betyr at det må anskaffes illegalt, hvorpå det ikke finnes noen garantier for stoffets innhold, renhet eller kvalitet. For det andre kan det være risikabelt å blande stimulerende og dempende rusmidler, dersom du fremdeles har spor av amfetamin i blodomløpet etter et høyt forbruk (opptil 1-2 døgn etter siste inntak). En tredje grunn er at (blå)valium i seg selv kan være vanedannende, selv om man i utgangspunktet ikke ønsker å gjøre det til en vane. Derfor er det nok bedre om du tar tiden til hjelp, og gir kroppen noen dager på å restituere seg selv naturlig. Forsøk å få i deg fornuftige mengder væske og næring, og gjerne også vitaminer. Dersom du ikke skulle merke noen bedring i løpet av de nærmeste dagene, kan du vurdere en generell helsesjekk hos lege eller annet medisinsk personale.