Behandlingstilbud og forebygging av rus

Hei, jeg har en skole oppgave som handler om narkotika. og jeg håper dere kunne hjulpet meg med ett spørsmål, vi har fått i oppgave og skrive om behandlingstilbud og forebygging i samfunnet. Håper på svar selv om dette ikke er til hjelp for de som bruker det. PS! Jeg går på vgs så oppgaven er viktig 🙂

Mann, 16 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Rustelefonen har egne veiledningssider for de som skriver skoleoppgaver. Vi anbefaler at du utforsker disse. Generelt kan vi opplyse om at rusbehandling i Norge ofte deles i døgnopphold (innleggelse over tid på institusjon) og poliklinisk behandling.
Det finnes både offentlige og private behandlingstilbud. De offentlige behandlingstilbud og noen av de private dekkes av helsevesenet, mens de fleste private tilbud betales av pasienten selv.
Gangen i slike behandlinger vil ofte være: Pasienten søker hjelp -> Henvises av lege/psykolog/ruskonsulent -> Forvernsamtaler med behandlingsstedet i ventetiden -> Evt. avgiftningsopphold på avdeling -> Behandling (3 uker – 1 år) med terapi og rehabilitering -> Ettervern (3 mndr – 2 år). Du kan lese mer om dette på Helsedirektoratets hjemmeside og om de ulike behandlingstilbudene på HelseNorge.
Når det gjelder forebygging så kan du jo lese på regjeringens nettsider om forebygging av rus, og på Forebygging.no.
Lykke til med oppgaven!