Barn mistenkes å bruke rusmidler

God dag. Har fått et veldig stort problem idag når det gjelder stesønnen min på 17 år. Faren hans (mannen min) har mistanker at barnet ruser seg med «venner». Da vi kjørte til plassen til kompisen hans (og stesønnen min var der men gjemte seg i skapet), jeg fikk bare sjokk å se tilstanden til huset til kompisen! Det ser ut som an narkomann bor der. Da jeg kom til døren og banket på for å snakke med stesønnen min, så var det istedet ei jente (ca 14-15 år) som svaret og nektet at stesønnen min var der. Jeg sa til henne at jeg så ham nettop gikk inn. da etterhvert var det en til gutt (som var der) fortalt meg at han gjemmer seg i skapet. Mannen min måtte gå inn i huset og prøvde å få han ut av huset. Men han nektet og truet at han skulle ringe til politiet. Etter jeg hørte det var jeg så oppgitt at jeg ringte politiet selv for å få hjelp. Etter de har vært der, sa de at de kunne ikkje gjøre noe mer fordi de som er der er ca 18 år. Stesønnen min er 17 år og skal fylle 18 i desember. Han misbruker tydeligvis ADHD medisinen sin. Hva kan vi gjøre? Han føler seg at vi gjør livet hans et mareritt og at vi forstår ikke ham, og at vi ødelegger livet hans. Han forstår ikke at vi prøver å hjelpe ham. Han har også bestemt seg å slutte på skolen. Vennen hans som bor der har fylt 18 år dette året og har sluttet på skolen selv og. Hjelp! Hva kan vi gjøre for å få ham til å forlate det miljøet?

Kvinne, 36 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Du beskriver at stesønnen din har en uheldig omgangskrets, at han ikke samarbeider med dere og at dere mistenker at han ruser seg (på sine ADHD-medisiner). Siden han blir 18 i desember er han fortsatt ikke myndig.
Det kommer ikke frem om dere har hatt kontakt med barnevernet – men offentlige myndigheter forplikter seg å hjelpe «ved vedvarende og alvorlige atferdsvansker.» Alene er det begrenset hva dere kan gjøre. Mange foreldre opplever faktisk å få god hjelp av barnevernet. Det er ikke alle utfordringer foreldre kan forventes å klare med egen hjelp.
Det er også muligheter ved å kontakte DPS der dere bor eller et familievernkontor. I noen kommuner anvendes det såkalte ruskontrakter, der ungdom på skråplanet leverer urinprøver og følges opp i samtaler istedetfor å få straff og bøter. For å avklare om gutten ruser seg (på annet enn ADHD-medisinen) kan dere også kreve jevnlige urinprøver. Disse kan kjøpes på apotektet og taes hjemme, hos legen eller på en helsestasjon i samarbeid med feks. helsesøster eller fastlegen.
Dere kan kanskje få noen ideer ved å lese denne veilederen, Fra bekymring til handling. Dere kan også kontakte Veiledningssenter for pårørende. Hvis du/dere har behov for å snakke med oss på RUStelefonen kan vi ringes alle dager mellom 11 og 19. Vi har også åpen chat alle hverdager mellom 11 og 17.