Amfetamin

Hei, Jeg er en mann på 38år som bor i Oslo. Jeg er veldig bekymret for fremtiden min fordi jeg hele tiden faller tilbake på amfetaminen. Jeg har brukt det ganske ofte, helt siden jeg var i 20årene. Forskjellen er at da tok jeg det til fest og moro. Nå tar jeg det stort sett helt alene. Da blir det brått 5 døgn på som tærer på. Jeg har jo plikter og ansvar som gjør at jeg må ut blant folk flest å gjøre normale hverdagslige ting. Det synes veldig godt på meg når jeg er på amfetaminen. Da hører jeg forbipasserende og naboer etc. kommentere at jeg ser så fucked up ut. Dette er ikke spesielt bra for selvfølelsen min og føles ufortjent da jeg virkelig er en bra fyr som bryr meg om andre mennesker. Det som er det verste er at jeg må melde meg inn syk på jobb og da har jeg noen ganger overdrevet bruken så mye at vi snakker flere dager. Når jeg er tilbake igjen er jeg veldig synlig sliten og da skjønner jo alle hva jeg har gjort selv om man prater ikke om det når jeg er tilstede. Jeg har med bruket mitt skapt et helvetes mørke nå og jeg er bare trist og deprimert. Jeg har en samboer som egentlig har gitt streng beskjed om at det er hun eller amfetaminen. Men hun gir meg alltid en ny sjanse og noen ganger bare later vi som at alt er ok, at jeg er den friske kjekke mannen hennes som alle andre ser er sterkt påvirket av sterke medikamenter. Før kunne jeg til og med være veldig kreativ og flink når jeg tok det, men de siste åra tar det destruktive over fra første sekund. Så hvorfor fortsetter jeg da å ta dette? Fordi det må være en liten jævel i meg som trenger næring. Det jeg lurer på er om dere har noen tips til en mann som ønsker sterkt å gå inn i 40årene fri for amfetamin.

Mann, 38 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det høres ut som om du er i en vanskelig situasjon fordi rusavhengigheten din nå skaper til dels store problemer i livet ditt. Du skriver ikke noe om hvilke metoder du har brukt for å slutte med amfetamin tidligere. Men, det at du faller tilbake til å bruke indikerer at du trenger å gjøre noe nytt eller annerledes enn tidligere. En ubyråkratisk og enkel måte å få kontakt med andre rusavhengige som har sluttet med narkotika på er å kontakte NA. Offentlige behandlingstilbud finner du her på Helsenorge.  Som du ser finnes det tilbud om både avrusning, kort- og langtidsbehandling, og poliklinisk behandling. Det er din lege, psykolog, psykiater eller ruskonsulent på Nav som kan søke deg inn til behandlingstilbud som gis av det offentlige.