Hei. Jeg har en x-kjæreste og lurer på en del ting som bekymrer meg?
Hva skjer egentlig med hjernen når han overstiger xanor forbruket sitt + at han inntar daglig alkohol? Han behandler meg utrolig dårlig og jeg føler at det er en fiendlig oppførsel blant meg og hans egen familie.

Kvinne, 26 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Hva som skjer med hjernen når man overstiger fastsatt dosering av Xanor, i kombinasjon med alkohol, er ikke mulig å svare konkret på. Her utgjør individuelle forskjeller en alt for stor rolle. I Felleskatalogens omtale av Xanor vil du likevel finne en oversikt over mulige bivirkninger, samt hvor vanlige/uvanlige disse er. Disse inkluderer bl.a. depresjon, desorientering, angst, mani, sinne, agitasjon og humørendringer som mulige psykiske bivirkninger av Xanor. I tillegg er alkohol også et stoff som er notorisk berømt for å kunne forårsake personlighetsendringer, samt øke aggressiviteten hos enkelte individer. Hans forbruk av Xanor og alkohol kan altså delvis være en mulig forklaring for hvorfor han oppfører seg som han gjør; uten at man dermed kan utelukke at atferden hans helt eller delvis skyldes andre forhold.