Det viser seg at han var full hele tiden

Hei.
Jeg er en ung kvinne på 27 år og jeg har svært lite erfaring med alkoholisme. Drikker selv sjelden alkohol. Har derfor noen spørsmål etter en å ha møtt en mann som viste seg å være alkoholiker.
Han er 8 år eldre enn meg. Har jobb og jobber også for sivilforsvaret. Har hly status. Har hus bil osv. Har en hund som er tatt godt vare på. Vi har sett på hverandre i 6 måneder før det ble kontakt. Da gikk det fort og ble veldig intenst. Jeg la ikke merke til at noe var galt. Han var sjarmerende livlig og virket da åpenhjertig. Rene og smarte klær. Vi snakket mye sammen. Det jeg reagerte på etter fire uker med tett kontakt var at han ble mer frittalende og ikke hadde noe filter på hva han faktisk sa.
Jeg hadde vært betatt av ham lenge så vi rotet sammen og hadde sex 1 gang. Jeg følte noe var galt og dro hjem. Etter det ble det mer tydelig at noe var galt. Han hadde stadig vin og øl. Sa nye tull og angret når jeg ville dra. Da roste han neg i sky. Snakket neg rundt med komplimenter.
Når han var å hentet vodka og drakk 1 hel flaske og var som han pleide gikk det opp for meg. Han har vært beruset hver ettermiddag og kveld jeg traff ham. Han kjørte bil selv dagene etterpå. Var på jobb hver dag. Jeg ble usikker og trakk meg unna. Det ble mye mas og mer tullprat pr tlf og sms.
Nå har han tatt kontakt og forklart at han er alkoholiker. Sagt at han skal på avvenningsklinikk i flere uker. Han vil ikke miste meg sier han. Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro.
Mine spørsmål er:
Husker han noe som helst av vår tid sammen? Har han noe ansvar når han er full eller kan han gjemme seg bak det at han var full? Er det forsvarlig å kjøre bil når man har drukket mye vin og øl og vodka kun 8 timer etterpå? Hva gjør at ingen rundt ham vet eller har merket dette? Da tenker jeg på hans familie venner og kollegaer.
Håper på svar.

Kvinne, 27 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at det er vanskelig å finne ut dette i ettertid og at du har mange spørsmål. Vi skal forsøke å svare deg på det som kan svares på.
Husker han noe som helst av vår tid sammen?
Det er vanskelig for oss å svare ja eller nei på hva han husker og ikke. Alkohol og høy promille kan som du vet gjøre hukommelsen dårlig, og black out kan forekomme ved svært høy promille. Imidlertid er det sjeldent, med unntak av ved black out, at man ikke husker noen ting over lang tid. Om han er alkoholavhengig, har han muligens også høy toleranse for alkohol, og kan drikke en del uten at han mister hukommelsen helt. Den beste måten å få svar på dette er nok å spørre han hva han husker og om han husker det dere har delt av tid og nærhet.
Har han noe ansvar når han er full eller kan han gjemme seg bak det at han var full?
Om du tenker på dette som et moralsk spørsmål, er svaret vanskelig og sikkert også varierende ut ifra hvem du spør.  Hvis du stiller spørsmålet om han er juridisk ansvarlig ved straffebrudd, er svaret ja.
For å ta to eksempler på ovenstående tilfeller:
Hvis en person voldtar noen i fylla, vil hen straffes ut i fra lovbrudd.  At personen var full når hen forgrep seg vil ikke ha noe å si. Selvpåført rus gir ikke strafferabatt.
Er kjæresten din utro i fylla,  ville du tilgitt lettere om hen skyldte på alkoholen og sa at det var fordi hen var så full at hen ikke visste hva hen gjorde? Der får du nok mange ulike svar.
Å ha som utgangspunkt at alle har et ansvar for eget liv og egen oppførsel, uavhengig av promille, mener vi er en grei regel. Om man begynner å unnskylde egne og andres handlinger ut i fra om man er ruset eller ikke, kan det føre til en dårlig sirkel hvor den som er rusa slipper unna ansvar for det de har gjort og de rundt begynner å unnskylde deres handlinger. Det er ikke heldig for noen parter.
Er det forsvarlig å kjøre bil når man har drukket mye vin og øl og vodka kun 8 timer etterpå?
Sannsynligvis ikke. Det kommer selvfølgelig an på hvor mye han drikker, men promillen synker med omkring 0.15 i timen. Har han høy promille, vil den nok ikke være på under 0.2 innen 8 timer.
Hva gjør at ingen rundt ham vet eller har merket dette? Da tenker jeg på hans familie venner og kollegaer.
Vanskelig å si. Et svar kan selvfølgelig være at han er god til å skjule det. Mange som har alkoholproblemer eller problemer med andre rusmidler blir gode på å skjule problemet. Det kan også være at de rundt han mistenker at det er et problem, eller faktisk vet om det, men ikke vet hva de kan gjøre. Det kan også være at de har forsøkt å hjelpe han, men erfart at det er han selv som må ta tak i sitt problem.
Vi forstår at det er vanskelig å vite hva du skal tro eller hva du skal gjøre. Vi kan nok ikke anbefale deg det ene eller det andre. Men vi anbefaler deg å være klar på hva du ønsker og ikke, og å ikke ta på deg for mye ansvar. Går du inn i en relasjon med han, vær klar på hva du ønsker relasjonen skal innebære. Selv om han skal i behandling, vil han måtte jobbe med å holde seg edru i lang tid fremover, noe som kan være vanskelig. Det kan selvfølgelig gå helt fint, og dere kan få et fint forhold, men du kan ikke være grunnen til at han skal holde seg edru.