tabletter

Hei! jeg lurte på om hva som skjer om man tar for mye antidepresiva. et familimedlem går på to forskjellige typer antidepresiva tabeletter og jeg er redd hun tar for mye. redd hun skal dø… hun vet sikkert hva hun gjør,men jeg er så glad i hun så jeg må bare spørre om et råd av dere. hun tar sikkert 10 stk av den ene pakken og mellom 10-15 av den andre pakken hver kveld før hun legger seg. hun har ikke tatt så mage før men hun har gjort det de siste 3 dagene. Tror ikke Mamma vet om dette. Vi bor på samme rom, derfor vet jeg dette. Hun har ikke sett at jeg så henne da hun tok de fordi hun tror jeg sov da jeg så henne. Håper virkelig dere kan hjelpe meg.

Kvinne, 15 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at du blir redd av dette. Vi kan dessverre ikke gi deg noe svar på om det er farlig eller ikke, fordi vi ikke vet hvilke medisiner det er snakk om.  Uansett hvor farlig det kan være, så er det et tegn på at hun ikke har det bra og at hun trenger hjelp. Det er viktig at noen voksne får vite om dette slik at hun stopper å ta for mye medisiner og får hjelp til å ha det bedre.
Hvis du synes det er greit, så kan du fortelle henne at du har sett hva hun gjør, at du blir veldig bekymret for henne og at du synes det er leit at hun har det vondt, for så å foreslå at dere sammen snakker med noen voksne om dette slik at hun kan få hjelp. Eventuelt kan du tilby henne å si fra om dette til noen om hun selv synes det er vanskelig. Om du synes det er vanskelig å ta dette opp med henne, forstår vi det godt. Da kan du si fra til noen som kan hjelpe henne. Enten de dere bor hos, eller en annen voksen som du stoler på. Det er bra at du bryr deg og vil hjelpe, men hun må få hjelp fra noen som jobber med dette.
Vi håper du får snakket med noen om dette fort og at hun får hjelp så snart som mulig. Du må gjerne ringe oss anonymt på 08588 (11-19) om det er behov.