Student

Kjæresten min har brukt nokså mye anfetamin i det siste. Han har også hatt mere sex enn han vanligvis har. Nå har han vondt i testiklene. Dvs, han sier at han har vondt i det området hvor testikklene er når de trekker seg opp. Han har nokså vondt. Han føler at han må veldig tisse. Men når han begynner å tisse, så blir det bare littegranne.
Hva tror dere ?
Kvinne, 35 år fra

RUStelefonen svarer:
Det er veldig vanlig å få forhøyet seksualdrift ved amfetaminbruk. Amfetamin er svært dehydrerende og forårsaker såkalt vasokonstriksjon, dvs. at årer i kroppen trekker seg sammen. Det er ikke uvanlig å oppleve slike smerter som du forteller om etter bruk av amfetamin. Noen opplever også at testiklene vrir seg og hovner opp, blir blåe, man blir kvalm og kan kaste opp. Dette kalles da torsio testis og kan kreve kirurgi. At han ikke later (tisser) særlig urin kan skyldes dehydreringen: kroppen bør ta til seg ekstra mye vann etter bruk for å komme i balanse.
At kjæresten din nå har vondt i testiklene kan likevel skyldes andre ting. Vi anbefaler han sterkt å kontakte legen sin umiddelbart hvis smertene ikke har gitt seg. han bør også drikke rikelig med vann under og etter amfetaminbruk.