Stort forbruk Energidrikk…

Hei! Jeg lurer på noe ang. Energidrikken Red Bull. Jeg har desverre blitt så alt for avhengig av denne type drikk … Jeg drikker 5bokser (like stor som øl bokser (0,5l) med red bull hver eneste dag+ At jeg drikker ca. 4 kopper vanlig filter kaffe hver dag.. er dette inntaket av alt jeg har i meg hver dag farlig for min helse/kropp?! Kan det få konsekvenser for mitt liv? For all del så håper jeg ikke det for da sliter jeg ..:/ mvh noe bekymret anonym

Kvinne, 25 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Først og fremst vil vi gjøre deg oppmerksom på at energidrikk og kaffe faller utenfor vårt fagområde. Vårt svar til deg blir derfor noe generelt. Hva vi kan si er at både energidrikk og kaffe er stimulanter, noe som betyr at de forårsaker hjertet til å jobbe raskere, hvilket gir en oppkvikkende effekt. Det betyr at et høyt og regelmessig forbruk av stimulanter på sikt vil kunne medføre belastningsskader på hjerte/kar. Vi vil derfor råde deg til å kutte ned på ditt forbruk, som jo kan kalles ganske høyt. I tillegg foreligger det en viss risiko for akutt koffeinforgiftning, samt at energidrikk gjerne også inneholder en rekke øvrige syntetiske stoffer som neppe kan kalles særlig sunne. Dersom du trenger hjelp til å kutte ned på forbruket, samt sjekke hvordan det står til med helsa di generelt, kan du avtale en helsesjekk med din lege.
Vi anbefaler at du leser FHIs artikkel om koffein og koffeinholdige drikker for utfyllende informasjon.