Statspansjonist.

Hei!! Kan dette virkelig stemme?? jeg tar en halv tablett Imovane(7,5mg)før leggetid og en 5mg.Valium ved uro(fly-lange busseturer høydeskrekk) en gang iblant–Har fått ny lege som sier :Ved søvnvansker en 0.5 tabl.imovane,men «ikke dagen før ,samme dag ,eller dagen etter en sobril. Han mente sobril var bedre til mitt bruk–Jeg feiler ingenting–er frisk.-Tutta.

Kvinne, 81 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Sobril er en av de mest foreskrevne medisiner mot angstlidelser. Dette skyldes at Sobril regnes for å være den mildeste av alle benzodiazepiner. Den har bare en metabolitt og brytes raskt ned i kroppen. Likevel er Sobril også vanedannende. Sobril egner seg særdeles godt mot angst. Valium har mye lengre virketid, sitter lengre i kroppen og er mer potent enn Sobril. Den virker i tillegg muskelavslappende. Derfor foretrekkes ofte Sobril mot angstlidelser, selv om Valium foreskrives mye også. Både Sobril og Valium er benzodiazepiner (B-preparater) og er begge vanedannende.
Imovane har interaksjon med benzodiazepiner, dvs. at de forsterker hverandres virkning. Derfor er den nye legen din forsiktig og vil du skal unngå å få i deg begge preparater samtidig. Vi er ikke leger og er forsiktige med å mene noe om andres medisinske beslutninger. Likevel, hvis du mener at Valium har en bedre virkning på deg så bør du snakke med legen din om det. Dessuten er legen din den beste til å svare utfyllende på spørsmålet ditt.
Vår umiddelbare reaksjon, på bakgrunn av vår erfaring og med tanke på det du forteller, er at dette er en ganske urimelig avgjørelse av din lege. Og vi vil mene han utviser en ganske overdrevet grad av forsiktighet. Dersom du har brukt Valium slik du beskriver – sporadisk og ved behov – er det ingen grunn til å endre på det. Som sagt bør du ta dette opp igjen med legen.