Smertepasient og sertifikat klasse A&B

Hei ☺ Jeg er en mann på 35 år som siden jeg var 29år gammel gått uten førerkort på Bil og Mc.
Jeg mistet «lappen» pga hadde for høyt bruk av medisiner (Muskelavslappende-Diazepam og smertestillende-Morfin sulfat..)
Det at jeg mistet førerkortet var pga jeg hadde brukt for mye og ble fratatt av politiet..Var ikke noe «ruset» og ting som gjordes det at jeg var borti politiet i den sammenheng var at jeg hjalp noen etter ett mindre trafikk uhell..Da politiet kom ble de interessert i meg pga en passasjer som viste jeg brukte medisiner og snakket for høyt (maks uflaks)
Dette var året før nye regler/ny lov om mengde evt blanding av medisiner og regler rundt førerkort ble tema.
Jeg har nå i lang tid kun brukt 300mg Dolcontin/Morfinsulfat og ingen andre preparater daglig.
Skal levere førerkortsøknad om noen uker,jeg trenger å få tatt igjen førerkort på klasse A (Motorsykkel) og B (Bil).
Bruker kun (selvføglig oralt bruk) 150mg morfinsulfat om morgen og 150mg på kvelden før sengetid (eller før jeg skulle ha tatt kvelden etter klokkeslett)
Nå i 2017 er det heldigvis ikke fylkeslegen men fastlegen som har ordet i saken og heldigvis er legen for og støtter jeg skal ta igjen førerkort på Motorsykkel og Bil.
Gikk nesten i fjor var disse tider,men fylkeslegen sa jeg måtte under eller på 300mg for å kvalifisere til å få lov til å ta førerkort igjen. Hvilket jeg gjordes etter svaret jeg fikk.
Pga Mc er førsteprioritet og viktigst har jeg ventet til sommeren igjen (nå) med å skulle søke førerkort hos statens vegvesen siden motorsykkel er sesongbetont når det gjelder trafikkopplæring.
Er alltid urolig og nervøs når det gjelder å søke om lov til noen ting pga negativer svar tidligere.
Men både Mc og Bil (personnil) er vel ikke noe problem når man har lenge gått på den tillatte mengden medisin og vært stabil..?
Lurte på om dere hadde erfaringer med lignende ting/forespørsler og kunne være så snille å dele det dere vet om det og lignende tilfeller?
Setter stor pris på respons på dette temaet.
Takk på forhånd.
Mvh 35år gammel smertepasient (ikke misbruker) og fotgjenger,som savner mc-lappen sin og lov til å også kjøre bil.
Ps. Flott side som har gitt begge mye informasjon
, år fra

RUStelefonen svarer:
Slik vi forstår situasjonen din så har du over tid nå stått på 300 mg Dolcontin og ikke noe annet. I følge helsekravene til førerkort kan du, som jo du vet, ha en døgndose som tilsvarer inntil 300 mg orale morfinekvivalenter. Følgende står i Helsekravene:
Helsekrav oppfylt dersom
• det er klar medisinsk indikasjon
• det er minst en uke etter siste doseøkning
• det brukes en maksimal døgndose som tilsvarer inntil 300 mg orale morfinekvivalenter
• legemidlene er langtidsvirkende, og
• det har gått 8 timer etter inntak av ekstra dose korttidsvirkende opioid
I tillegg må disse kravene fylles:
• Legemiddelbehandlingen gir ikke en virkning som utgjør en trafikksikkerhetsrisiko. Ved langvarig behandling må dette vurderes regelmessig.
• Det har gått minst en uke etter siste doseøkning.
• Behandlingen gis på klar medisinsk indikasjon.
• Det brukes ikke mer enn maksimal døgndose som tilsvarer 300 mg morfinekvivalenter per os. Det skal tas utgangspunkt i ekvivalenstabell i Norsk legemiddelhåndbok. Der det brukes flere opioider samtidig, skal morfinekvivalenter (for hvert av opioidene) summeres.
• Legemidlene er langtidsvirkende.
• For at korttidsvirkende opioider skal regnes som «langtidsvirkende», må de brukes slik at det gir en jevn serumkonsentrasjon gjennom døgnet. Dette forutsetter at det inntas med regelmessige mellomrom, fordelt på minimum tre inntak per døgn.
• Ved inntak av ekstra dose korttidsvirkende opioid må det gå minst 8 timer før kjøring.
• Ved kombinasjon med andre legemidler må helsekravet vurderes i henhold til § 35 og § 37.
Bestemmelsen om maksimal døgndose tilsvarende 300 mg morfinekvivalenter per os forutsetter at det benyttes et langtidsvirkende morfinpreparat (depotpreparat). Ved bruk av korttidsvirkende opioider som langtidsvirkende opioider må Felleskatalogens doseringsanvisninger følges.
Så lenge du er innenfor denne dosegrensen, og du fyller de andre kravene, samt at du ikke går på andre medisiner eller det er andre fysiske eller psykiske årsaker til å avslå søknad, ser vi ikke noen grunn til at du skal få avslag på søknad om førerkort gruppe 1 (bil og motorsykkel).