Slutte med Zopiclone etter lang tids overforbruk

Dette svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lov- og regelverk kan ha skjedd siden publisering.

Hei. Jeg har brukt Zopiclone til og fra i totalt 19 år, de siste to årene med tidevis veldig høyt forbruk (3-4 x 7, 5 mg pr kveld). Nå har jeg startet på nettbasert kognitiv søvnterapi, og vil slutte med sovemedisiner. Jeg er nede på 1, 5 til 2,5x 7,5 mg Zopiclone, men opplever sterke abstinensymtomer, som panikkangst, kvalme, nervøsitet, depresjon, overspising og aggresjon. Det har pågått i ca. 4 uker. Mitt spørsmål er; vil abstinensene bli mye verre hvis jeg slutter «cold turkey’ nå, og hvor lang tid må jeg regne med at det tar før kroppen normaliserer seg? Det hører med til historien at jeg sluttet med Sobril for trekvart år siden, uten å trappe ned, og da sleit jeg skikkelig med sterke abstinenser i over 6 måneder etterpå. Grunnen til at jeg vil slutte brått er at når jeg har det virkelig ille er veien så kort til medisinskapet, det er så vanskelig å ikke ta en halv ekstra bare denne gangen for å dempe angsten. Og at jeg vil ha det unnagjort så raskt som mulig, nedtrapping føles bare som seigpining. Håper dere kan hjelpe meg.

, 54 år fra Akershus


RUStelefonen svarer:

For å lykkes er det viktig for de fleste å bruke lang tid på en nedtrapping. Lag en nedtrappingsplan sammen med legen din med faste doser til faste tider. Unngå i denne fasen å ta noe «ved behov». Bruk i starten samme antall doser som før, men reduser mengden per dose med 1-2 ukers intervall. Det finnes ingen «fasit» på hvor mye dosene skal reduseres hver gang, men det kan være lurt å bruke relativt lang tid på sluttfasen. Tid til full stans må individualiseres ut fra din tilstand og skepsis/ utålmodighet.

Noen pasienter kan stanse på dagen med medisinen uten noe ubehag, mens andre trenger over ett års nedtrappingstid. Som en hovedregel bør nedtrappingstiden være 2-6 måneder. Det kan bli aktuelt å forlenge intervallene mellom dosereduksjon, men unngå å øke dosene når de først er redusert. Avtal samtaler med legen med noen ukers mellomrom i nedtrappingsperioden (konsultasjon eller telefonkontakt) og kontakt legen hvis uventede symptomer skulle oppstå.

Nedtrappingsperioden kan by på både fysiske og psykiske symptomer, men vit at abstinensplager alltid går over hvis du fortsetter nedtrappingen.

(Kilde :NHI Norsk Helseinformatikk)

Var du fornøyd med svaret? Gi oss tilbakemelding her!

Send inn spørsmål

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.
NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord.  

Send inn spørsmål

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.
NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord.  

fant du ikke det du lette etter?

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.
NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord.