Sliten å lei

Jeg har nå gått på 16mg suburex i13år å skal nå trappes ned for å bli deretter trappet opp på metadon har gått fort ned til 8mg hvor langt må jeg ned før jeg kan begynne opptrapping på metadon…grunnen til at jeg gjør det litt fort ersmerter har vært mellom mange operasjoner siste åra bla. Knust kne å får kun subutex ikke no annet.. Spurte om å få sobril fikk nei men heller tilbud om å prøve metadon helt vilt spør du meg.. Men er så lei å sliten at jeg bare nikker å gjør som primær legen min sier… Lar går det jo ikke Ann å ha no dialog med har ikke hatt med de på syv år men nå som jeg trapper så fort ned da kommer de med en gang for å bremse virker det som..ringte i dag å ville at jeg sku trappe megoæ opp til16igjen for å lage nedtrapping plan. No meg å legen selvfølgelig har kontroll på..etter så mange år så har jeg null tillit til lar i Skien..der gir de subutex til unge mennesker så de ikke skal begynne med heroin å amfi helt ville er det her når jeg begynte måtte Man ha et rus problem i minst 10år man måtte være over 25…nå får 18åringer 16mg subutex fordi de har amfi å x misbruk aldri vært bort i heroin engang…heldigvis så er det umulig å ordne heroin i Grenland da må man kjenne de rette i tilfelle og en ting er det farlig å ta 3rivotril mens jeg holder på med alt dette jeg har tross alt mange år bak meg så det biter så vidt men lar mener jeg ikke kan ta noe..så jeg kjøp på gata no jeg er ærlig med legen min om… Er stabil på tre ganger to mf riv..

Mann, 41 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at du synes denne situasjonen er frustrerende – å trappes ned på vanedannende legemidler er utfordrende nok i seg selv, men når du i tillegg også er i konflikt med LAR, kan det fort bli litt mye på én gang. Når det gjelder ditt spørsmål om hvor langt du må trappe ned på Subutex før du kan påbegynne opptrapping på Metadon, har vi dessverre ikke noe sikkert svar til deg – her er det en del individuelle variasjoner som må tas i betraktning. Dette blir derfor en vurderingssak som må komme fra legen din sin side, men heldigvis virker det som om du har en god dialog med legen din – denne dialogen bør du selvsagt opprettholde videre.
Når det gjelder hvorvidt det er farlig å ta 3 Rivotril oppi alt dette, blir vårt svar at du generelt bør være forsiktig med å kombinere flere dempende legemidler på én gang, selv om du har en del brukererfaring. Dersom du likevel ønsker å ta Rivotril bør du begrense deg til én om gangen, så sant du ikke har noen toleranse for dette fra før. Dersom det er lenge siden sist du evt. tok Rivotril/benzodiazepiner, vil du ikke lengre ha noen toleranse for denne typen legemidler. For øvrig er det kanskje lurt å avstå fra bruk av Rivotril overhodet, da dette i seg selv kan virke vanedannende, hvor det følgelig er lett å utvikle en ny avhengighet.