Sannsynligheten med null abstinens etter langtidsbruk?

Heisann!
Jeg satt tidligere i dag og leste gjennom en 5 år gammel legejournal fra da jeg satt inne i varetekt på Bredtveit fengsel, og ble minnet på den medisinske »behandlingen» jeg fikk etter innsettelsen.
Jeg har fått ganske store mengder benzodiazepiner utskrevet fra lege i 6-7 år frem til jeg ble satt inn. Store mengder vil her si Xanor 2mg -3 stk daglig, Rivotril 2mg -3stk daglig, Flunipam 1mg -1 stk daglig, samt Sobril 25mg – 2-3 stk daglig.
Absolutt alle medisinene ble seponert på dagen uten nedtrapping ved innsettelsen, og ingen alternativer ble tilbudt.
Jeg stiller spørsmålstegn til det legen skrev i journalen min den gangen, da jeg sendte bud til legen flere ganger med spørsmål om hvor det blir av medisinene mine.
Det står skrevet at det ikke er registrert noen abstinenssymptomer, altså INGEN tegn på avhengighet.
Hvor sannsynlig er det egentlig? og hvordan ville dette vært forsvarlig speilet?
på forhånd takk
Mvh Nykter i 6 år

Kvinne, 29 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Hvor sannsynlig er det egentlig?
6-7 års bruk av den mengden benzodiazepiner du forteller om her, uten abstinenser, høres helt usannsynlig ut. Hvorfor legen har skrevet det h*n har, er helt umulig for oss å svare på. Det er bare legen selv som kan gi deg et svar på dette. Dersom du var abstinent og ikke fikk noen form for hjelp for dette, vil vi si at det ikke er en forsvarlig medisinsk tilnærming (om vi kan si det på den måten). Hvorvidt det har noen hensikt å ta dette opp med den aktuelle legen i dag, er et annet spørsmål.
Hvordan ville dette vært forsvarlig speilet? Dette spørsmålet skjønte vi ikke.
Det viktigste slik vi ser det, er jo at du nå er nykter. Det er vi imponerte over å høre. Ser man det i etterpåklokskapens lys kan man jo hevde at noe må ha gått rett for seg, ellers hadde du ikke vært nykter nå.
Dersom du skal ta dette videre med noen, er nok rette instans Pasientombudet i Østfold eller Pasientforeningen.