Sambo ruser seg igjen.

Hei !
For snart 4 år siden så møtte jeg samboeren min, jeg hadde en gutt på 3 år fra før. Jeg viste da at han røkte litt hasj, men siden jeg hadde en sønn fikk han ett ultimatum. Oss eller narkotika. Han valgte oss. Vi kjøpte hus sammen, bil og fikk en liten jente sammen for 1 år siden.
Nå siste ukene har han begynt å endre atferd, humørsvingninger og ofte trøtt. Jeg konfronterer han med det, han nekter. Jeg sneik på telefonen hans nå i kveld, det jeg ser han har skrevet til mange om dem kan få tak i noen som kalles «brus» og han skriver til blant annet en venninne av han om hun kan få tak i noe for han vil «fly».
Jeg kjenner jeg er knust i tusen biter, og synst det er trist at han har valgt rusen igjen fremfor familien. Hvem skal jeg ta kontakt med?
Han er en super pappa, stepappa og ikke minst kjærste. Dette er det verste som kunne skjedd. Bare for noen uker siden satt vi å planla å bygge hus og diskuterte bryllup!

Kvinne, 29 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Slik du beskriver det virker det som at du er i en lei situasjon. Du tror at samboeren din har begynt å ruse seg igjen på tross av at du har vært klar på ditt standpunkt vedrørende narkotika. Nå skriver du ikke noe om hvor mye og ofte han har brukt tidligere, men hvis han har begynt å endre atferd kan vi ta utgangspunkt i at det dreier seg om et bruk som er stort nok til at det går utover humøret hans.
Du skriver at du er skuffet over at han har valgt rus fremfor dere.  Det at du er skuffet er ikke så rart, men vi tenker at det kanskje ikke har vært et bevisst valg mellom rusen og dere. Han har valgt å ruse seg, og det er et valg han selv må stå til ansvar for. Men det kan være at han har tatt det valget uten å tenke noe særlig på konsekvensene det kan føre med seg, uten at han har tenkt på hvor såret du blir, eller at han rett og slett ikke trodde du skulle finne ut av det. Det kan også hende at din kjæreste er lei seg og skuffet over seg selv, særlig hvis han er avhengig (for da blir det med bevisste og frivillige valg mer komplisert) og at han skulle ønske at han hadde klart å handle annerledes. Det er uansett trist for dere alle, men vi vil understreke at hans handlinger ikke på noen måte er ditt ansvar.
Vi tenker at det som er viktig nå er at dere får snakket sammen om dette. Hva tenker han om situasjonen? Vil han fortsette å ruse seg? Vil han slutte? Vil han forsøke å endre sine rusvaner ? I så fall hvordan?
Hvis han føler at han har et problem og ønsker å ta tak i det, kan han snakke med legen sin. Legen kan henvise han til riktig behandling, enten det er avrusning, døgnbehandling, dagbehandling/poliklinisk behandling eller et lengre behandlingsopphold. Det er viktig å være klar over at hvis han skal i behandling er det noe han må gjøre det for sin skyld, fordi han er motivert – ikke for din skyld, for å slippe mas og dårlig samvittighet. Hvis dere tar en prat hvor du ber han om å fortelle hva han tenker og ønsker kan det bidra til at han føler større ansvar for eget liv, og skjønner at det er han som avgjør hvordan livet hans skal bli.
Det kan også være en idè å ta kontakt med Familievernkontoret. Her kan dere som samboere få en terapeut å snakke med. Dere trenger ingen henvisning til Familievernkontor.
Les også på våre sider «bekymret for noen» og få tips til hvordan snakke med noen om deres rusproblem.