Rivotril rus

Jeg har vært narkoman tideligere men vært i behandling, og vil prøve rivotril igjen, også lurte jeg på om hvordan den rusen egentlig er for husker ikke + at jeg alltid har blandet.. også lurte jeg på om folk rundt meg vil merke jeg er påvirka hvis jeg tar bare en halv en ? Kan dere beskrive litt om hvordan rus jeg vil få om jeg tar det?

Kvinne, 21 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Rivotril har virkestoffet Klonazepam og tilhører gruppen benzodiazepin, som ofte brukes medisinsk mot alt fra søvnmangel og angst til epilepsi og kramper. Rivotril skrives ut til pasienter som epilepsimedisin. Klonazepam har en søvngivende og angstdempende virkning men virker primært muskelavslappende. Man vil føle seg litt tåkete og brisen, ubekymret og behaget. Den uvante brukeren blir ofte trøtt og føler et behov for å sove. Mange brukere opplever å få endret atferd på rivotril o.l. Man kan bli energisk, få stjeletrang (i butikker) og bli ukritiske. Rusen kan vare i 4-6 timer avhengig av dose.
Om folk vil merke på deg om du tar en halv er vanskelig å vite. Det er som regel lett å se på folk hvis de har tatt piller. De får sløv tale, blir ofte litt påfallende ukritiske uten at de selv skjønner at folk ser det. Vi anbefaler derfor deg deg å ikke ta sjansen på at ingen skal kunne se det på deg.
Rivotril er antagelig et av de mest brukte legemiddelpreparatene på det illegale markedet. Ikke fordi det har den beste effekten men fordi det er billig og lett å lage. Mange av tablettene i omløp er fra Øst-Europa og inneholder ofte ikke mengden som oppgis på glasset. Rivotril er vanedannende. Siden du har hatt problemer før er du spesielt utsatt for videre misbruk. Du vil lettere kunne miste kontrollen og tråkke over grenser som beskytter deg. At du fristes til å ta et rusmiddel er ikke rart siden du har vært avhengig før, men nettopp derfor bør du sterkt vurdere å la være. Kanskje du kan snakke med en du stoler på om det? Du kan også ringe oss anonymt på 08588.