Ritalin og alkohol

Hei!
Jeg tok dessverre 60 mg Ritalin (sniffet 20 mg, resten som kapsel) under påvirkning av alkohol på en gang. Som en følge av dette har jeg vært sterkt preget av langtidseffekten dette potensielt har på både kroppen men også særlig hjernen min.  Jeg har aldri tatt noen andre rusmidler annet enn alkohol og marihuana tidligere, og er svært bekymret. Hvilke langtidskonsekvenser vil dette vil ha på hjernen og kroppen men?

Mann, 18 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
En overdose av Ritalin kan være farlig fordi det bla annet kan utløse kramper, gi koma etc. Du skriver ikke når du inntok Ritalinen, og hvordan du opplever langtidseffekt på kropp og hjerne. Hvis du ikke er vant til å bruke Ritalin vil du nok oppleve at det tar noen dager før du er som du var før, men utover det er det ingen grunn til å tro at du vil oppleve langvarige skader på hjerne og/eller kropp.  Du kan lese mer om Ritalin, virkning og bivirkninger det kan gi på Felleskatalogen.