Oxynorm og over til paralgin forte eller tramadol?

Hei!
Jeg har nå stått på 10 mg oxynorm x 3 daglig i 2 måneder. Er livredd for å få abstinenser og legen gir meg ikke mer oxynorm. Kan man unngå abstinenser ved å gå over til paralgin forte eller tramadol?
Mvh ei som har blitt skremt ved mange skrekkhistorier om oppkast og diaré og svettetokter.

Kvinne, 26 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at du ønsker å unngå oppkast og diaré og svettetokter. Og det er nok en viss risiko for at du kan oppleve det dersom du bråseponerer. Svaret på spørsmålet ditt er ja. Du kan bruke enten Paralgin forte eller tramadol som en overgang, dvs. bruke det til nedtrapping. Hvilket av de to du bruker, blir en smakssak. Men vi ville nok anbefale deg å velge én av dem, ikke bruke begge.
Dersom du får Paralgin forte eller tramadol av legen, kan du sette opp en plan i samråd med henne/ham.  Dersom du ikke får det, må du lagen en plan selv. Hvordan den skal se ut, er litt opp til deg: Hvor raskt du skal gjøre det? Hvor mye plager er du villig til å gå gjennom? Hvor mye tid har du?
Selv om du har Paralgin forte eller tramadol å trappe ned med, betyr ikke det at du slipper helt unna ubehag/noe abstinenser. Vil vil råde deg til å sette av en ukes tid, minst, der du ikke lager for mye planer og forpliktelser. Bruk den uka på å trappe deg raskt ned. Har du to uker er det bedre.
Det beste er om du snakker med helsepersonell om dette, enten din egen lege eller andre.