Moren min drikker for mye

Hei, jeg er ei jente på 19 år som har litt problemer mer mors alkoholproblemer.
Moren min er 37 år, har 3 barn(1,3 pg 4 år gamle), og hun drikker alt for mye. Jeg har nylig flyttet hjem til mor, og jeg observerer at det ofte kjøpes inn øl og div. Noen dager kan hun ta 1-3 bokser og andre dager kan hun drikke seg ganske full. Og da gjerne noen ganger i uken. Hun drikker heldigvis ikke mens barna er våken, eller om hun finner på å gjøre det så tar hun det veldig rolig til de har lagt seg så de ikke skal «merke» noe på henne. Jeg har også en stefar som heller ikke liker dette så godt. Moren min har også hatt en fortid fra da jeg var liten med store alkoholproblemer sammen med hennes ekskjæreste.
Jeg begynner rett og slett å bli veldig lei dette, og har lyst å sette ned foten å snakke med henne. Men jeg tør ikke, for tidligere når jeg har prøvd så blir hun sint og nekter for at hun har et problem. Jeg har snakket med stefaren min flere ganger om det, men det virker ikke som han heller tør å snakke med henne flere ganger(han har prøvd). Jeg føler meg egentlig ganske fortapt oppi alt dette, og jeg mener hun trenger hjelp. Men jeg vet ikke hvordan jeg kan hjelpe henne, eller hvordan jeg kan snakke med henne og få henne til å forstå at det hun holder på med ikke er bra. At det kan gå utover mine 3 fantastiske lillesøstre. Og i værste fall miste sin første og eldste datter(at jeg flytter og kutter kontakt).
Har du noen tips til hva jeg kan gjøre? Hvordan jeg kan kommunisere og få henne til å forstå alvoret? Og om det er noe jeg kan gjøre for å hjelpe mammaen min? Som jeg egentlig er veldig glad i og bare vil det beste for..
På forhånd takk for svar!

Kvinne, 19 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Dette er en vanskelig situasjon som mange dessverre kan kjenne seg igjen i. Å være pårørende til noen som har et rusproblem byr på mange utfordringer. Du sier at både du og stefaren din har forsøkt å snakke med henne om problemet, uten at dette fører frem. Du etterlyser tips til hvordan en slik samtale bør holdes – i så fall anbefaler vi at du leser vår guide til bekymringssamtaler, samt vår guide til voksne barn av rusmisbrukere.
Mange pårørende føler et ansvar på vegne av personen det gjelder, og ser på det som sin oppgave å hjelpe vedkommende på rett vei. Men det er viktig at du er klar over dette – at de valgene moren din tar (eller ikke tar), er ene og alene hennes egen avgjørelse. Dersom hun ikke har noen oppriktige ønsker om å endre på sitt bruksmønster, er det ikke noe du eller noen andre kan forvente å overtale henne bort ifra. Derimot er dette en mer realistisk målsetting: å få uttrykket den bekymringen du sitter på, samt å få avklart hvorvidt hun faktisk ønsker hjelp for sitt problem eller ikke, og i så fall hvordan dette skal foregå. Skulle det vise seg at hun faktisk er oppriktig villig til å gjøre noe med sitt problem, bør dere gjøre dere kjent med vår guide til alkohol og hjelpeapparatet. Det er ikke du som skal være hennes terapeut og/eller pleier – i beste fall kan du være en støttende part for henne, tilby å følge henne til legetimer, møter o.l., i den grad du selv er komfortabel med det.
Nå er det selvsagt også slik at situasjonen skjerpes en del ettersom hun har ansvar for små barn. Riktignok holder hun alkoholbruken relativt godt skjult for barna, men dette er noe som potensielt kan skli ut i fremtiden. Dessuten får ofte barn med seg mer enn det man tror. Barna trenger og fortjener et stabilt og trygt miljø å vokse opp i, og dersom hun skulle svikte med å oppfylle dette ansvaret, bør du – eller noen du allierer deg med – vurdere hvorvidt dere skal melde fra om dette til Barnevernet. Det er ikke slik at Barnevernet automatisk vil ta barna ifra henne, men de kan f.eks. kreve at hun får hjelp, samt et kontrollopplegg i form av regelmessige urinprøver o.l., dersom de mener at det er grunnlag for dette.
Til slutt vil vi også minne deg på at du må ta vare på deg selv oppi alt dette. Å være pårørende kan være en utmattende situasjon, og det finnes hjelp og støtte for deg også. Et slikt tilbud du kan kontakte er NKS Veiledningssenter for pårørende. Se også BARweb (Barn av rusmisbrukere).