Montør

Jeg drikker sjeldent men når jeg først har meg en fest så hender det litt for ofte at jeg drikker alt for mye. Vet ikke helt hvordan jeg kan stoppe. Kona mi er bekymret for mine drikkevaner.

Mann, 36 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Dette er ikke et uvanlig problem. Det finnes ingen trylleformularer for å begrense drikkingen, men her kommer noen råd:
1. Planlegg før du skal ut og drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å hold deg til det. Kanskje du skal si det til noen som er der, så de kan hjelpe deg?
2. Dropp brennevin hvis du bruker det. Gå i alle fall inn for lavest mulig alkoholprosent.
3. Når du er ute og drikker kan du ta en enhet vann eller kaffe mellom hver enhet alkohol, da blir du ikke så fort full.
4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg.
5. Vær oppmerksom! Tenk gjennom og kjenn etter hva som er fordelene med å drikke mindre de gangene du evt får til det.
6. Tenk gjennom hvilke situasjoner som gjør at du drikker for mye: er det spesielle steder? Er det sammen med spesielle folk? Er det på spesielle dager? Når du er i godt humør? Når du er i dårlig humør? Når du er lei deg? Når du er glad?
Mer omfattende råd om hvordan du skal gjøre dette på egen hånd er Bergensklinikkens selvhjelpsprogram. De skriver om programmet at du ved å legge inn informasjon utvikler et selvhjelps-verktøy som  hjelper deg med å håndtere situasjoner hvor du får lyst til å drikke alkohol og hjelper deg å ta kontroll over ditt alkoholforbruk. Programmet er kostnadsfritt og anonymt, og du finner det her.
Lykke til og ta gjerne kontakt med oss på telefon 08588 (alle dager 11-19, langåpent tirsdag og onsdag  10 -19) eller på chat ( hverdager 11-17, langåpent tirsdag og onsdag 10-17)