Jeg er veileder for mann 35 år. Jeg mistenker rus . Han har tidl vært alkoholiker. Han er rastløs og drikker masse juice og plutsrlig uten varsel, bare forlater klasserommet.

Mann, 35 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Hvorfor denne mannen plutselig har blitt rastløs, drikker masse juice og plutselig forlater klasserommet, er selvsagt umulig for oss å svare sikkert på. Dette kan dreie seg om rus, og det kan dreie seg om helt andre ting. Men dersom han har en historikk med rusproblemer, kan det ikke utelukkes at han har begynt med dette igjen. Dehydrering er også en kjent bivirkning av en rekke typer rusmidler, noe som i så fall kunne forklart hvorfor han drikker såpass mye juice. Her er det uansett mange spørsmål, og alle svar blir kun spekulasjon – med mindre du faktisk konfronterer ham direkte med dine observasjoner. Fortell ham om din bekymring, vektlegg de tingene du faktisk observerer framfor å komme med antagelser/anklager – og fortell at han kan snakke med deg om dette dersom han har behov. Dersom han benekter det hele er det dessverre begrenset hvor mye mer du har mulighet til å gjøre – men da har du i det minste vist at han kan komme til deg hvis han trenger det.