Min kjæreste drikker

Min kjæreste er midt i 50 årene og en del år yngre enn meg, Hun har før jeg traff henne gjennomgått en stor operasjon med bl,a, reduksjon av korttidsminne,som følge, jeg har selv en alvorlig lidelse, men foreløpig ikke særlig redusert. Selv om vi har holdt sammen i snart to år og har det fantastisk som mann og kvinne, er vi begge beredt på, å leve hver for oss, når sykdommen innhenter meg (dårlig prognose). Jeg er imidlertid redd hun ikke klarer seg alene , tross at hun har godt med penger. Hun har i de siste 3 – 4 år har utviklet et etter min oppfatning høyt alkoholforbruk (jeg drikker minimalt). Hun hevder hardnakket, at hun har kontrollen, I den senere tid er hun etablert i et nytt miljø (hun er innflytter) der alkoholbruken er høy. Jeg anslår hennes konsum til ca 2 flasker hvitvin pr dag, slik det har fortonet seg de siste 2 mnd. Ofte ringer hun ca 02,30 om natten, da hun hater taxikø. Mine to barn ber meg å bryte, jeg innser dette, men hun trygler om at vi skal holde sammen, Hun trenger også den støtte jeg føler eg gir henne, Jeg vet dett er komplisert, derfor spør jeg kun om hennes alkoholforbruk, Er dette alarmerende, kan det antydes noen prognose? Hun har fra ca 2 år siden blitt implisert i en barnevernssak mht egne barn pga vold i hjemmet.
Bekymret

Mann, 68 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
En måte å tenke rundt det å ha et alkoholproblem er å bryte med gjeldende oppfatning om når og hvor mye det passer seg å drikke.
Tegn på et problem i et slikt perspektiv, er
• man drikker på feil sted (for eksempel i bilen)
• man drikker til feil tid (for eksempel om morgenen)
• man drikker feil mengde (slik at man blir for full)
Alkoholkonsum angis i standardenheter (SE), hvor 1 SE tilsvarer ca. 12,8g ren alkohol (noe som igjen tilsvarer for eksempel én flaske pils, ett glass vin eller 4 cl sprit). Et regelmessig konsum på mer enn 14 SE per uke for kvinner anses som potensielt skadelig med hensyn til de fleste alkoholrelaterte problemer og lidelser. Det skal også nevnes at det da ikke menes at det er uskadelig å innta 14 SE på en gang, meningen er nok at det skal spres noe utover ukens dager. Å ha et gjennomsnittlig forbruk på to flasker vin pr. dag er å anse som svært bekymringsfullt. Det er umulig å antyde noen form for prognose, da dette er veldig individuelt. Dette alkoholforbruket er fra et helsemessig perspektiv utvilsomt skadelig. Når det gjelder misbruk/avhengighet, er det en del andre kriterier i tillegg til mengde som må vurderes. Her er en generell oppsummering av slike kriterier:
1. Toleranseøkning. Man trenger mer alkohol for å oppnå den samme effekten.
2. Abstinenssymptomer. Man føler ubehag ut utilfredshet ved å ikke drikke.
De to neste handler om å unnlate å handle i tråd med egen planer og intensjoner:
3. Personen konsumerer mer enn hun hadde tenkt.
4. Personen har et vedvarende ønske om å slutte (ev. med mislykkede forsøk på det).
Det neste handler om at rusbruken eller atferden er blitt et svært dominerende trekk ved personens liv:
5. Personen bruker svært mye av sin tid på alkohol.
De to siste handler om negative sosiale og helsemessige konsekvenser for brukeren:
6. Forbruket/atferden har ført til at personen har oppgitt viktige sosiale, yrkesmessige eller fritidsrelaterte aktiviteter.
7. Bruken fortsetter på tross av at personen erkjenner at det foreligger betydelige kroppslige og/eller psykiske skadevirkninger.
Når tre eller flere av disse kriteriene er oppfylt i løpet av et år, ansees en person for avhengig.