Metamfetamin og opiater, muligens metadon

Hei, jeg lurer på litt forskjellig. Jeg bruker jevnlig amfetamin i form av injeksjon. I den senere tid har virkningen endret seg og urin test har blitt tatt. Den slår ut på metamfetamin , Mor/opi300 som antagelig er opiater , og morfin. Ikke amfetamin …. jeg opplever lignende plager som om det hadde vært metadon…. kan det være en sammenheng ? Hvor farlig er dette. Opplever fysisk avhengighet og en slags » during» i hodet etter ca 24 timer etter bruk.

Kvinne, 38 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Morfinpreparater (legale og illegale) har veldig ulik virkning som amfetamin/metamfetamin. Du kan lese om virkningene av ulike morfinstoffer og amfetamin på vår faktaside. Hvis urinprøvene slår ut på morfin/opiater så er det ikke amfetamin (alene) du har fått i deg, men et morfinstoff. Derfor får du også bivirkninger deretter. Å injisere morfinstoffer, (særlig noe du ikke vet helt hva er eller styrken på) kan være ekstremt farlig. Det er skjedd flere dødsfall av overdose som følge av uforsiktig bruk av sterke opiater/opioider.
Hvis du har brukt dette stoffet over lengre tid (over uker eller mer) er det sannsynlig at du har utviklet toleranse og fysisk avhengighet. At abstinenser kommer etter hele 24 timer tyder på et langtidsvirkende stoff, som feks. metadon. Kontakt oss gjerne på telefon 08588 mellom 11-19 (10-19 tirsdager og onsdager) hvis du trenger videre råd. Kontakt legen din eller annen behandler hvis du trenger hjelp til avgiftning og/eller behandling.