helsekrav til førerkort ved bruk av OxyContin og Lyrica

Jeg står på Lyrica (150 mg) Oxy-Contin (80mg) i døgnet fast, og har gjort det i 15 år. Disse medisinene får jeg forskrevet på blå resept. Sistnevnte har jeg stått på i 20 år. Jeg har tidligere fått lov å kjøre bil, etter søknad til Fylkesmannen. Jeg vet at det nå er nye regler, og at mange har fått inndratt førerkortet på bakgrunn av medisiner, og da spesielt kombinasjonsmedisiner. Jeg er redd for at jeg vil miste førerkortet, eller må kutte ut en av medisinene for å beholde førerkortet. Bare tanken gjør meg redd. Vet du hvordan dette stiller seg? Jeg har en ryggmargsskade, og har både lokale smerter i ryggen, og nervesmerter nedover hofter og ben.
På forhånd takk

Mann, 42 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det stemmer som du skriver, at reglene for helsekrav til førerkort har blitt strammet inn, særlig med hensyn til vanedannende medikamenter. Helsekravene åpner opp for bruk av opioider, blant annet OxyContin, under forutsetning av at dette er utskrevet fra lege, at man er tilvendt og stabilisert på dosen, og at dosen er på inntil 300 mg morfinekvivalenter per døgn. Ved bruk av antipsykotika, antiepileptika eller antidepressiva, (herunder Lyrica) samtidig med opioider, reduseres maksimal døgndose for opioider med 50 %. Ved bruk av opiodier fyller man ikke helsekravet for førerkort klasse 2 og 3.
Altså er ikke kombinasjonen du bruker uforenelig med å inneha førerkort, så fremst du er stabilisert på begge medikamentene og at døgndosen med OxyContin ikke overstiger 150 mg morfinekvivalenter (se konverteringstabell i linken ovenfor). Vi anbefaler deg derfor å snakke med legen din om dette og om hvorvidt du kan fortsette å kjøre som før.
Du kan lese mer om helsekravene her.