lærer

Hei og takk for svaret på spørsmålet mitt på ung.no om cannabis-sjokolade og cannabis-tyggis. Har jeg forstått det rett når jeg mener at cannabisfrø ikke blir regnet som narkotisk stoff? På innholdslisten til sjokoladen stod det at den inneholdt 10 % cannabisfrø, men ikke THC. Er denne sjokoladen da lovlig og helt ufarlig? På tyggisen stod det at den inneholdt mindre enn 0,2 mg THC per kg – er dette så lite at det ikke gir noen virking, eller er det uansett ulovlig? Greit å vite dette når jeg skal snakke med elevene og foreldrene.

Kvinne, 48 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Det stemmer at cannabisfrø ikke regnes som et narkotisk stoff i seg selv, men slike frø rammes derimot av Forskrift om såvarer § 28:
Det er forbudt å innføre eller omsette frø dersom frøet inneholder narkotiske stoffer, eller stammer fra plante som inneholder narkotiske stoffer.
Hvorvidt dette også er gjeldende dersom frøene er oppmalt og utblandet i sjokolade, vet vi simpelthen ikke sikkert. Dette er kanskje et spørsmål en jurist vil kunne svare mer utfyllende på. Hva vi derimot kan si, er at å spise denne sjokoladen ikke vil gi noen rusvirkning (utover en eventuell placebo-effekt).
Når det gjelder tyggisen, vil denne være forbudt å importere til Norge selv om den inneholder kun en liten del THC. THC står oppført på Narkotikalisten under Tetrahydrocannabinolum, noe som betyr at den regnes som narkotika og dermed ulovlig å importere til Norge uten gyldig resept fra lege.