Kvalme etter MDMA

Hei, jeg tok MDMA på lørdagen. Samme kvelden hadde jeg også drukket passe med alkohol. Jeg hadde heller ikke sovet siden torsdagen og ikke spist siden fredag. Hadde en fantastisk tur, men den varte veldig lenge. Nå er det tirsdag og jeg er fortsatt kvalm og sliter med appetitten. Kan jeg få noen tips til hvordan jeg skal håndtere dette eller om det er lurt/ dumt å ta MDMA uten å sove/spise. Når kan jeg evt ta det igjen:)

Kvinne, 19 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er ikke uvanlig å oppleve kvalme etter bruk av MDMA og alkohol, særlig dersom du har spist og sovet lite i forkant. Generelt er det fordelaktig å ha spist/sovet rikelig i forkant av denne typen rusepisoder. Det beste rådet vi kan gi deg er simpelthen å ta tiden til hjelp, og forsøke å få i deg så mye næring som du klarer i dagene som kommer. De aller fleste vil oppleve at de gradvis føler seg bedre i løpet av noen dager.
Det er delte meninger om hvor lenge man bør vente mellom hvert inntak av MDMA, men generelt bør man la kroppen få minimum noen måneder med restitusjon imellom hvert inntak. Det er viktig å respektere kroppens grenser, og ettersom MDMA har en stimulerende effekt, kan dette virke belastende på kroppen ved for hyppig bruk. For øvrig bør du unngå samtidig bruk med alkohol, da dette øker risikoen for uønskede og potensielt farlige bivirkninger, som f.eks. dehydrering og overoppheting.