Kvalm av alkohol

Hei, var på en fest ei lita stund tilbake, å drakk veldig mykje, på eit tidspunkt i løpet av ivelden blanda eg øl og sprit i samme kopp og styrta det. Jeg var veldig full den kvelden, og det er visse ting jeg ikke husker. Dagen etter var eg skikkelig dårlig, hadde sldri vært det før, men den dagen spydde eg fleir ganger… den dagen brekkte jeg meg av tanken på både spriten og ølen som jeg drakk kvelden før… nå er det over en måned siden, kanskje 2? Å jeg takkler fortsatt ikke øl eller rein sprit, har prøvd å blande ut sprit, men brekker meg når eg kjenner smaken av den. Har vært ute en gang etter dette, drakk både øl å sprit, men kvelden ble ganske dum, i og med at jeg var dårlig hele kvelden av det jeg drakk, å brekkte meg etter hver sup. Spørsmålet mitt er, vil dette ta slutt?! Vil jeg kunne drikke øl og sprit igjen? Har alltid synest det har vært koslig med en øl, men nå brekker jeg meg etter en slurk… er det noe jeg kan gjøre for at det skal ta slutt? Hva skal jeg gjøre? Vil gjøre det meste for å kunne drikke disse drikkene igjen… takk for svar!mvh En ungdom med et lite problem, men som er et stort for han!
Mann, 16 år fra

RUStelefonen svarer:
Det at du ble dårlig etter en slik episode, er ikke rart i det hele tatt.  Når man har drukket alkohol, vil kroppen og særlig hjernen tilpasse seg rusmiddelet. Etter høyt alkoholinntak kan man neste dag våkne i «bakrus». Man mener at bakrus i hovedsak skyldes at hjernen sliter med å venne seg til at alkoholen blir borte igjen – en slags abstinens. Uttørking og søvnmangel kan også bidra til bakrus.
Det at du brekker deg av alkoholsmaken nå, er heller ikke uvanlig. Det er rett og slett kroppen din som husker hvordan du hadde det forrige gang, og som reagerer med å bli kvalm når den smaker årsaken til at du ble dårlig. For noen kan det ta lang tid før de igjen kan like smaken, andre har ikke problemer med det. Uansett så vet vi ikke om noen måter du kan bli kvitt denne reaksjonen på, annet enn å ta tiden til hjelp.
Grunnen til at du ble så dårlig, er sannsynligvis fordi du drakk veldig mye og fordi du drakk mange forskjellige typer alkohol. Mange blir dårlige av å blande ulike typer alkohol. Den eneste måten å unngå å bli fyllesyk på, er å drikke mindre, saktere, samt å drikke vann og sørge for å få spist og sovet både i forkant og etterkant.