Kutte ut alkohol

Vanskelig å gjøre en lang historie kort nok. Møtte mannen min for 9 år siden, han levde et ingkarsliv med tilhørende elendige livsstilsvaner. Etterlyste fra ganske tidlig en mer moderat holdning til matinntak, snacks, alkohol osv. Underveis ble jeg syk selv, en lengre periode med depresjon, og orket ikke ta kampene, i tillegg til at vin ble en deilig flukt. Har innsett at min vei ut av sykdommen min (inkl overvekten) er å ta ganske andre valg enn min mann hva angår både alkohol og mat… Han er døv for både informasjon og forslag om terapi. Jeg lurer derfor på om antabus/andre legemidler kan være en hjelp for meg på veien. Jeg er i samtaler med en psykolog, noe som favner bredt, men for å virkelig stoppe å drikke, som jeg ønsker selv, lurer jeg på om det kan være mulig å bruke et medikament som hjelpemiddel, og hva jeg evt bør ta hensyn til av bivirkninger.

Kvinne, 43 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Når det gjelder medisiner som hjelpemiddel ved alkoholproblemer, finnes det flere alternativer.  Merk av vi kun gir generell informasjon om disse, og at du må diskutere med legen din/behandler om hvorvidt noe av dette kan passe for din situasjon. Det er også alltid å anbefale og samtidig gå i behandling ved alkoholproblemer.
isulfiram (Antabus) er det eldste medikamentet som har vært benyttet ved alkoholmisbruk. Antabus tar ikke vekk alkoholsuget eller abstinenser, men skal virke avskrekkende ved at du blir dårlig om du drikker alkohol når du har tatt Antabus. Alkohol-antabus-reaksjonen er karakterisert av hjertebank, rødme, blodtrykksfall, kvalme, brekninger og respirasjonsproblemer. Mulige bivirkninger på Antabus er diaré, kvalme, oppkast, dårlig ånde. Mani, depresjon. Tretthet, hodepine, søvnighet.  Mer informasjon om Antabus kan du finne i Felleskatalogen.
Naltrekson (Revia). Naltrekson er egentlig et «antistoff» mot opiater og opioider (morfin og liknende stoffer). Naltrekson har vist seg å redusere lysten på alkohol i noen tilfeller. Ved bruk av dette medikamentet må man ikke nødvendigvis være helt avholdende. Følgende bivirkninger kan forekomme:  Svært vanlige (forekommer hos mer enn 1 av 10 pasienter): Hodepine, søvnforstyrrelser, rastløshet, nervøsitet, magesmerter, magekramper, kvalme, brekninger, ledd- og muskelsmerter, slapphet. Vanlige (forekommer hos 1 til 10 av 100 pasienter): Angst, økt energi, motløshet, irritabilitet, humørsvingninger, tørste, svimmelhet, skjelvinger, økt svette, ørhet, økt tåresekresjon, smerter i brystet, diaré, forstoppelse, utslett, vannlatingsproblemer, forsinket ejakulasjon, redusert potens, manglende appetitt. Mer informasjon om naltrekson kan du finne i Felleskatalogen her.
Acamprosat (Campral). Campral bidrar til å forhindre risikoen for tilbakefall etter avvenningsbehandling hos pasienter med alkoholproblemer. Mulige bivirkninger: Svært vanlige  (forekommer hos flere enn 1 av 10 brukere): Diaré. Vanlige (forekommer hos flere enn 1 av 100 brukere): Magesmerter, kvalme, brekninger, kløe, hudutslett, nedsatt seksuell lyst, frigiditet (manglende kjønnsdrift) og impotens. Mer informasjon om Camparal kan du finne i Felleskatalogen her.
Nalmefen (Selincro). Selincro er ment å bidra til reduksjon av alkoholinntak hos voksne pasienter med alkoholproblemer som har et skadelig høyt forbruk av alkohol. Følgende bivirkninger er rapportert med Selincro: Svært vanlige, forekommer hos flere enn 1 av 10 personer:
• uvelhet
• svimmelhet
• søvnløshet
• hodepine
Vanlige, forekommer hos inntil 1 av 10 personer:
• ingen appetitt
• søvnvansker, forvirring, rastløshet, redusert sexlyst
• døsighet, rykninger i kroppen, nedsatt oppmerksomhet, merkelig stikkende følelse i huden, redusert følsomhet for berøring
• følelse av rask, kraftig og ujevn hjertebank
• oppkast, munntørrhet
• økt svette
• muskelspasmer
• utmattelse, svakhet, ubehag eller uro, føle seg unormal
• vekttap
Andre bivirkninger:
• ser, hører eller føler noe som ikke er der
• ikke føler deg helt som deg selv
Mer informasjon om Selincro her.
Lykke til videre!