Kokain avhengighet

Har tatt kokain 1-2 ganger i uka i snart 2 år. Tar ofte 1-2 gram per gang sammen med typen. Sammen med alkohol. Vi har vanlig jobb. Men hver gang vi har fri så ruser vi oss sammen. Det er sånn glede i hverdagen. Vi føler begge at vi ikke er avhengig men vi fortsetter hver uke. Hvor fort er vanlig å bli avhengig av kokain?

Kvinne, 26 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Kokain regnes som er meget vanedannende stoff, og avhengighet kommer ofte «snikende» nettopp fordi det oppleves så godt at det etterhvert blir vanskelig å kutte det ut, og fordi fravær av kokain ikke gjør brukeren så syk at hen må bruke det daglig. Dermed opplever gjerne brukeren at hen ikke er avhengig (det kan gå lang tid mellom hver gang jeg tar det og jeg føler meg helt fin) samtidig som trangen til å ta det forsterkes gjennom gjentatt bruk.
Akkurat hvor stor faren er for å utvikle avhengighet er veldig individuell. Du kan lese mer om kokain på våre faktasider.