Kjæresten bruker MDMA

Hei.
Jeg har en kjæreste som bruker MDMA. Jeg tror ikke det skjer så fryktelig ofte, men i alle fall i helgene. Jeg har også en mistanke om at han gjør det mer enn han forteller meg også. De han bor med bruker en større mengde rusmidler. Det er konstant hasjlukt i leiligheten, og en dag når vi kom hjem lå det også en strike med rester av kokain på stuebordet.
Jeg synes det er drit ekkelt, og blir kjempebekymret for kjæresten min. Jeg har forsøkt å snakke med ham en rekke ganger, om både hvor avhengighetsdannende det kan være, mulighet for psykoseutbrudd, osv, uten hell. Har dere noe forslag til hva jeg kan gjøre?
Kvinne, 23 år fra

RUStelefonen svarer:
Vi forstår at dette er noe som bekymrer deg, og at du synes det er ubehagelig. Du forteller at du har forsøkt å snakke med ham om dette, uten særlige resultater.
Dersom han ikke har noe ønske om å slutte med MDMA/rusmidler, er det dessverre begrenset hva du kan endre på, uten hans deltagenhet. Du bør likevel ta en ny samtale om din bekymring – men i så fall bør du nok unngå å vektlegge hvor farlig rusmidler potensielt kan være for han. Han har sine egne erfaringer med disse rusmidlene, og dersom disse hovedsakelig er positive, vil han neppe ta deg på alvor. Derimot er det bedre om ditt fokus ligger på hvordan dette er problematisk for deg – at du synes det er ubehagelig å være i et forhold med en person som ruser seg. Du kan ikke bestemme om han skal ruse seg, men du kan selv bestemme om du vil være i et forhold med en person som ruser seg eller ikke – noe du kan gjøre klart for ham i en samtale. Du bør stille noen tydelige krav til han – og være bevisst og konsekvent på dine egne grenser, både av hensyn til deg selv, og ovenfor han.
Dersom han fremdeles ikke har noe ønske om å kutte ned/ut rusbruken, må du selv vurdere hvorvidt du ønsker et forhold med han eller ikke. Da gjelder det å veie fordeler opp mot ulemper i forholdet, og dersom du skulle bestemme deg for å bli i forholdet, bør det foreligge et krav om fullstendig åpenhet rundt hans rusbruk, ettersom du allerede nå mistenker at han per i dag ruser seg mer enn han forteller deg.
Se også vår guide Jeg er partner med en som ruser seg for ytterligere informasjon.