Joint

hei, for et par år siden ble jeg stoppet av politiet hvorav det endte med jeg innrømde at jeg hadde røkt hasj for 2 mnd siden. fikk bot, besittelse av narkotika. har de rett på å gi meg bot for å ha røykt i fortid? hvilken konsekvenser for meg? har ikke tenkt mye på det før nå.

Mann, 20 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Så lenge du har innrømmet det, så kan de bøtelegge deg, også i retrospekt. For å ha brukt cannabis, har du sannsynligvis blitt straffet med et forelegg, etter Legemiddelloven §24. Det er ikke det samme som et forenklet forelegg, og vil stå på ditt «rulleblad». Så lenge du ikke trenger å fremvise vandelsattest til noen, vil det ikke ha konsekvenser for deg. Men det er enkelte ting det kan ha konsekvenser for, som for eksempel:
• Politihøyskolen. Her trengs ren vandel, noe du ikke har.
• Enkelte posisjoner i forsvaret eller innen diplomati og etterretning.
• Innreise til enkelte land, særlig til USA. For å kunne bestille visum på nett, må du har ren vandel. Det er likevel mulig å få visum, dette vurderes individuelt, og er mer tidskrevende.
Forelegget vil ikke stå på ordinær vandelsattest etter 3 år.