Imovane og bilkjøring

Jeg tok 15 mg imovane ikke går kl 23.
Og 15 mg solbriller ikke går kl 21
Når kan jeg kjøre bil.?? Jeg er en voksen mann på 100 kg
Mann

RUStelefonen svarer:
Ikke akutt tjeneste, det kan ta inntil en uke å få svar på innsendte spørsmål. Foreskrivende lege skal gi informasjon om når du kan og ikke kan kjøre bil. Generelt kan vi si at når du kan kjøre kommer an på hvordan du bruker medisinene. Generelle helsekrav ved slike medikamenter skiller sporadisk og fast bruk. Dersom du bruker både Imovane og Sobril («solbriller» er vel Sobril), er maksgrnse per døgn 15 mg Sobril og 3,75 mg Imovane per døgn. Du kan ikke kjøre bil de først 8 timene etter inntak. Dersom du bruker dette sporadisk, er reglene for mengde de samme, men da kan du verken bruke Sobril eller Imovane innenfor 8 timer før bilkjøring. Du kan lese reglene her og konferere med lege dersom du ikke synes det som står der er helt klart formulert.
Vekt/kjønn ingen betydning for reglene eller grensene for hva du kan bruke.